Θεϊκή κατάρα
Σε ένα απομακρυσμένο χωριό στη Σενεγάλη η Μπανέλ κι ο Άνταμα είναι παντρεμένοι και σχεδιάζουν το κοινό τους μέλλον. Αγαπιόταν από παλιά αλλά η μοίρα τους έφερε μαζί όταν ο αδελφός του Άνταμα, που ήταν άντρας της Μπανέλ, πνίγηκε στο πηγάδι και ο Άνταμα παντρεύτηκε τη χήρα του αδελφού του, όπως ορίζει ο ισλαμικός νόμος. Εκείνος είναι συνεσταλμένος και ήσυχος, εκείνη δυναμική, παθιασμένη και διεκδικητική. Οι δυο νέοι σκέφτονται να αποκτήσουν δικό τους σπίτι και να φύγουν από τις οικογένειές τους. Στο μεταξύ ο Άνταμα, που σύμφωνα με την παράδοση πρέπει να γίνει αρχηγός του χωριού, παραιτείται του δικαιώματός του επειδή έχει άλλα σχέδια. Λίγο μετά θα πέσει στην περιοχή μεγάλη ξηρασία, τα αποθέματα νερού λιγοστεύουν, τα ζώα αρχίζουν να πεθαίνουν. Τι έχει συμβεί; Μήπως πρόκειται για κάποιο θεϊκό σημάδι; Κάποια κατάρα;
Η ταινία «Μπανέλ και Άνταμα» (Banel e Adama), πρώτη ταινία της γαλλοσενεγαλέζας Ραμάτα-Τουλαγιέ Σι ήταν η επίσημη πρόταση της Σενεγάλης για το Διεθνές Όσκαρ. Όμορφη ταινία που συνδυάζει τη μυθοπλασία με το ανθρωπολογικό ντοκιμαντέρ. Βλέπουμε πως ο μυστικισμός και οι παγανιστικές παραδόσεις της Αφρικής έχουν ενσωματωθεί στον ισλαμισμό και μάλιστα, να υπερτερούν του τελευταίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η δυναμική κι ανεξάρτητη στάση της Μπανέλ που θα ήταν αδιανόητη σε οποιαδήποτε άλλη ισλαμική χώρα.
Υπέροχα χρώματα, φωτεινή φωτογραφία που αναδεικνύει το αφρικανικό φως σε μια ταινία για μια γυναίκα που διεκδικεί μια καλύτερη ζωή. Και κανείς δεν μπορεί να διανοηθεί -προσέξτε το αυτό- τι μπορεί να κάνει για να την κερδίσει.
Στράτος Κερσανίδης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kersanidis.wordpress.com