Ο αντισημιτισμός και η διαφθορά στην αστυνομία είναι στο επίκεντρο του συναρπαστικού δικαστικού δράματος, «Υπόθεση Γκολντμάν», του Σεντρίκ Καν, που είδαμε στο περσινό «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών» των Καννών, λεπτομερής καταγραφή της δίκης γύρω από τη μυστηριώδη δολοφονία του Γάλλου αριστερού διανοούμενου και ακτιβιστή Γκολντμάν, ο οποίος είχε καταδικαστεί σε ισόβια κάθειρξη για τέσσερις ένοπλες ληστείες, που είχαν ως συνέπεια τον θάνατο δυο φαρμακοποιών, αν και ο Γκολντμάν υποστήριζε ακράδαντα την αθωότητά του σχετικά με το θάνατο πολιτών.
Σύγχρονα δυστυχώς πάντα θέματα, που ο Καν αντιμετωπιζει με ένα σφιχτοδεμένο σενάριο (στο οποίο συνεργάστηκε και ο ίδιος), σωστή ανάπτυξη του κεντρικού χαρακτήρα του βασικού του πρωταγωνιστή, Πιέρ Γκολντμάν (με μια συγκλονιστική ερμηνεία από τον Αριέλ Βορθαλτέρ, που δίκαια κέρδισε το Σεζάρ καλύτερης ερμηνείας σε γαλλική ταινία), και μια σε έντονο ρυθμό σκηνοθεσία της αναπαράστασης της δίκης του 1976 του Εβραίου ακροαριστερού αυτού ακτιβιστή.
Στην ατμόσφαιρα μιας δίκη όπου κυριαρχούσαν οι συγκρούσεις ανάμεσα στους υπερασπιστές και τους επικριτές του Γκολντμάν, ο Καν προσεγγίζει με απλότητα το θέμα του, περιορίζοντας, στο μεγαλύτερο μέρος, την ταινία του στην αίθουσα του δικαστηρίου, αφήνοντας τον πρωταγωνιστή του Βορθαλτέρ (το πρόσωπο του Γκολντμάν είχε κυριαρχήσει στην τότε επικαιρότητα για ένα μεγάλο διάστημα για να μετατραπεί σε λαϊκό ήρωα) να καταγράψει σταδιακά και με πειστικότητα τον πολύπλοκο, όχι πάντα συμπαθητικό, χαρακτήρα του Γκολντμάν, ταυτόχρονα βγάζοντας στην επιφάνεια θέματα όπως ο ρατσισμός και ο αντισημιτισμός, κυρίαρχα συχνά στο αστυνομικό σώμα, χωρίς ποτέ ο ίδιος να παίρνει άμεσα θέση αλλά με μια θα έλεγα σχεδόν ντοκιμαντεριστική προσέγγιση, αφήνοντας τα θέματα του μα βγαίνουν ακέραια και ουσιαστικά μέσα από τις καταθέσεις των διάφορων μαρτύρων. Με τον σκηνοθέτη να αφήνει τις απαντήσεις για την όλη υπόθεση Γκολντμάν και τον αντίκτυπο της σε μια τελικά ρατσιστική κοινωνία στον ίδιο το θεατή – ήδη, από τις καταθέσεις, ο θεατής αντιλαμβάνεται πως ο Γκολντμάν είναι αθώος των θανάτων και πως όλη η αδικία οφείλεται στη γαλλική δικαιοσύνη.
Νίνος Φένεκ Μικελίδης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα enetpress.gr