Μενού

ΣΚΟΤΩΣΤΕ ΤΟΝ ΒΕΝΣΑΝ - Άγγελος Πολύδωρος

1818 4

Ένα εφιαλτικό σενάριο και ένα μετα-αποκαλυπτικό θρίλερ με ψήγματα κωμικο-τραγικά, πάνω στο αδιάκριτο βλέμμα και την ανθρώπινη συμπεριφορά, όπως αυτή μπορεί να εξελιχθεί, ύστερα από μια μεγάλη περίοδο εγκλεισμού (πανδημία), ή αλλαγή κουλτούρας πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις. 

Ο Βενσάν πέφτει θύμα ενός συναδέλφου, ο οποίος μόνο και μόνο επειδή δέχθηκε ένα τυχαίο (ίσως και υποτιμητικό;) βλέμμα του Βενσάν, σηκώθηκε από το γραφείο του και του έφερε στο κεφάλι 5-6 φορές το λάπτοπ του. Κανείς δεν ζήτησε εξηγήσεις και συνάδελφοι με προϊστάμενο το «κουκούλωσαν» το θέμα, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε άλλο συνάδελφο που επειδή τον κοίταξε ο Βενσάν, σηκώθηκε και του έμπηξε το στυλό στο χέρι. Αδικαιολόγητη και αψυχολόγητη βία, όπως δείχνουν τα πράγματα, μέχρι τη στιγμή που θα επιτεθούν στον Βενσάν οι πελάτες ενός σουπερμάρκετ ή και κάποιοι περαστικοί στο δρόμο.

Υπάρχει το μυστήριο, υπάρχει μια αλληγορία πάνω στο θέμα της ατομικής ή και ομαδικής βίας που ξεφεύγει από τον έλεγχο. Αλλά και αυτό το συμπέρασμα καταρρίπτεται από τη στιγμή που ο Βενσάν έχοντας απομονωθεί στην εξοχή και αλλάζοντας τρόπο ζωής, διαπιστώνει ότι αυτή η βία δεν τον ακολουθεί -αποκλειστικά- αλλά έχει γενικευτεί σε όλη τη Γαλλία σαν επιδημία. 

Η σωτηρία του Βενσάν βρίσκεται στη συμβουλή ενός άστεγου, «Μην κοιτάς τον άλλο στα μάτια» (επειδή αγριεύει) και «Έχε μαζί σου ένα σκύλο» (που ενστικτωδώς καταλαβαίνει τον εχθρικό άνθρωπο και γρυλίζει). Αλλά και αυτή η εκδοχή ανατρέπεται μέχρι το φινάλε της ταινίας.

Ο Καρίμ Λεκλού, είναι εξαιρετικά καλός στο ρόλο του Βενσάν, όπως και όλοι οι υποστηρικτικοί χαρακτήρες της ταινίας, η οποία συνολικά κρίνεται ως άνιση και δίνω ένα δίκιο στον σκηνοθέτη που για να δικαιολογήσει την επιλογή του σεναρίου, μεταξύ άλλων σοβαρών και αστείων: «Μου αρέσουν οι ιστορίες σύγκρουσης, η ανάμειξη των κινηματογραφικών ειδών, το θρίλερ σε συνδυασμό με την μαύρη κωμωδία, το παράλογο χιούμορ -όλα αυτά που, με την πρώτη ανάγνωση, κατάλαβα ότι τα φαντάστηκε ένας νευρωτικός άνθρωπος. Και καθώς είμαι κι εγώ αρκετά νευρωτικός, σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να προσθέσω τις δικές μου νευρώσεις σε αυτή την ταινία». 

Ενδιαφέρουσα άποψη για την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους, που την παρουσίασε στη La Semaine de la Critique στις Κάννες το 2023, ενώ το 2024, ήταν υποψήφια για το βραβείο Lumières και το βραβείο César για Καλύτερη Πρώτη Ταινία.

Άγγελος Πολύδωρος 
Το κείμενο δημοσιοεύτηκε στον ιστοσελίδα aggelospolidoros.blogspot.com

Smart Search Module