Μενού

ΑΓΟΡΙ ΚΑΙ Ο ΕΡΩΔΙΟΣ, ΤΟ - Ιάκωβος Γωγάκης

1839 4

Το μυστήριο που κάλυπτε τη νέα ταινία κινουμένων σχεδίων του Studio Ghibli υπό την καθοδήγηση του θρυλικού Ιάπωνα  σκηνοθέτη Χαγιάο Μιγιαζάκι, αποκαλύπτεται.

Εντούτοις,  είναι αυτοαναφορική εκ των έσω , η αυτοαναφορικότητα δεν μεταφέρεται πηγαία στο κοινό, ως εκ τούτου  στα περισσότερα της σημεία  η ταινία  παραμένει αφηγηματικά ασαφής .

Ο Μιγιαζάκι ακολουθεί τα πρόσφατα βήματα του Σπίλμπεργκ, του Σορεντίνο και πολλών ακόμη σπουδαίων σκηνοθετών,  αποκαλύπτοντας εμμέσως πλην σαφώς,  πτυχές της παιδικής τους ηλικίας.

Τα παιδιά ούτως ή άλλως βρίσκονται στον πυρήνα των ταινιών animation του Ιάπωνα σκηνοθέτη. Η ωρίμανση αλλά  και η ενηλικίωση των ανήλικων ηρώων,  διερευνάται μέσα από τον πόλεμο, τα σύμβολα και με τα στοιχεία της φύσης, όπως επί παραδείγματι συνέβη στην εξαιρετική ταινία « Το Κινούμενο Κάστρο».

Αφηγηματική καθαρότητα και διεισδυτική ματιά, συνυπάρχουν με την τεχνική αρτιότητα.

Αντιθέτως,  στο πιο προσωπικό του δημιούργημα «Το Αγόρι και ο Ερωδιός » ο Μιγιαζάκι  δείχνει να θέλει, μα να διστάζει να βάλει το μαχαίρι στο κόκκαλο- όπως το είχε βάλει ο πιο τολμηρός Σπίλμπεργκ- και οι βιωματικές ιστορίες του νεαρού Μασάτο ( δηλαδή του ίδιου του Μιγιαζάκι) να παρουσιάζονται η μία μετά την άλλη σε γρήγορη εναλλαγή , αποσπασματικές,  χωρίς συνοχή. Ένα -εν γνώσει του- μπέρδεμα.

Ο Χαγιάο Μιγιαζάκι γεννήθηκε στο Τόκιο μέσα στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ο πατέρας του ήταν ιδρυτής μιας επιχείρησης  με χιλιάδες υπαλλήλους και με άμεση σχέση με την πολεμική βιομηχανία. Ο  Χαγιάο θα χάσει τη μητέρα του νωρίς, ο πατέρας του θα την αντικαταστήσει. Γαλουχήθηκε μέσα στην αστική τάξη, η οποία και τον απωθεί και τον ελκύει.

Υπάρχουν σκηνές στο έργο, όπου οι συγκεκριμένες αντιφάσεις αμυδρά φανερώνονται. Στο παιχνίδι φαντασίας φανερώνεται καθαρότερα το πώς αναμειγνύεται η ζωή και ο θάνατος αλλά και αποσπασματικές απόψεις του σκηνοθέτη  για τη φύση και την ανθρωπότητα.

Ιάκωβος Γωγάκης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα screeneye.gr

Smart Search Module