POOR THINGS - Παυλίνα Αγαλιανού
Η Μπέλα Μπάξτερ είναι μια νεαρή γυναίκα που «ανασταίνεται» χάρη στον αντισυμβατικό επιστήμονα δρ. Γκόντγουιν Μπάξτερ. Η Μπέλα ανυπομονεί να μάθει τον κόσμο και το σκάει με τον Ντάνκαν Γουέντεμπερν, έναν δικηγόρο με αμβλυμένη ηθική, για ένα ταξίδι σε όλες τις ηπείρους. Απελευθερωμένη από τις προκαταλήψεις της εποχής της, η Μπέλα επιδιώκει να δώσει τη μάχη της για ελευθερία.
Ο Γιώργος Λάνθιμος, περνώντας τα ελληνικά σύνορα προ πολλού, έχει φτιάξει μια καριέρα αξιώσεων, διεθνούς αναγνώρισης και σημαντικότατων βραβείων. Βασισμένος αυτήν τη φορά στο μυθιστόρημα του Alasdair Gray, φτιάχνει έναν στυλιζαρισμένο - μη ρεαλιστικό - κόσμο που ακροβατεί ανάμεσα στη βικτωριανή εποχή και την επιστημονική φαντασία, δίνοντας ουσιαστικά μια μάχη με τον μεταμοντέρνο εαυτό των προηγουμένων ταινιών του, την οποία θα λέγαμε ότι κερδίζει. Πιστός στο ρεύμα του weird wave, της διαστρέβλωσης της πραγματικότητας και μακριά από κάθε ιστορικοκοινωνική προσέγγιση, επιλέγει πολύ ιδιαίτερα, πλούσια και φαντασμαγορικά σκηνικά, κουστούμια και μεταμφιέσεις για να αφηγηθεί το συμβολικό παραμύθι του σχετικά με τη γυναικεία απελευθέρωση.
Σε τι συνίσταται όμως η γυναικεία απελευθέρωση κατά τον Λάνθιμο; Εάν προσθέσει κανείς όλες τις αντιδραστικές θεωρήσεις των τελευταίων ετών, τις πασπαλίσει με σεξουαλική ελευθεριότητα, «απελευθερωτική σεξεργασία» και «τσάκισμα της πατριαρχίας» μέσω αστείων συμβολισμών θα λάβει το Poor Things. Παραγνωρίζοντας κάθε τσουβάλιασμα φιλοσοφικών εννοιών, γινόμαστε μάρτυρες ενός ανορθολογικού συνονθυλεύματος τύπου... «προστάτευσε τον εαυτό σου με την αλήθεια και μην αποδέχεσαι θρησκεία, σοσιαλισμό και καπιταλισμό, γιατί η ελπίδα είναι εύθραυστη ενώ ο ρεαλισμός δεν είναι» και ...«εμείς είμαστε τα μέσα παραγωγής μας» διά στόματος μιας πόρνης. Δυστυχώς για την πραγματικότητα, η γυναίκα Φρανκενστάιν που προβάλλει ως απελευθερωμένη ο Λάνθιμος, είναι ουσιαστικά βαθύτατα συντηρητική μέχρι το μεδούλι. Ετσι συνοπτικά, λοιπόν, όσο κι αν αποσυνθέσεις τις επιταγές της αστικής τάξης, τελικά με τα ίδια συστατικά τις ξαναφτιάχνεις, αυτήν τη φορά με ωραιότερο περίβλημα και ευκολότερη διείσδυση στη νέα γενιά που βομβαρδίζεται από όλες τις μπάντες.
Παυλίνα Αγαλιανού
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα rizospastis.gr