Μενού

MAY DECEMBER - Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος

2082 2

Ο τίτλος της ταινίας «May/December», δηλαδή Μάιος/Δεκέμβρης, είναι μια ποιητική απόδοση της σχέσης ανθρώπων που έχουν μεγάλη διαφορά ηλικίας, δηλαδή που το ένα μέλος είναι σε άνοιξη και το άλλο… σε χειμώνα. Η ταινία του Τοντ Χέινς εμπνέεται χαλαρά από την ιστορία της Μαίρη Κέι Λετουρνώ, Αμερικανίδας δασκάλας που καταδικάστηκε για τον βιασμό 12χρονου αγοριού το 1997, το οποίο και εν συνεχεία παντρεύτηκε. Τα ταμπλόιντ φιλοξένησαν πολλές φορές αυτήν την ιστορία.

Το «May December» καταπιάνεται με την εκ βαθέων έρευνα [και εν συνεχεία σχέση] μιας ηθοποιού με την πραγματική ηρωίδα που θα υποδυθεί στη μεγάλη οθόνη. Μια επίδοξη ηθοποιός, η Ελίζαμπεθ Μπέρι (Πόρτμαν), αποφασίζει να ταξιδέψει στη Σαβάνα της Τζόρτζια για να συναντήσει αυτό το ζευγάρι με τη μεγάλη διαφορά ηλικίας, καθώς θα υποδυθεί την καταδικασμένη κοινωνικά γυναίκα, που πλέον, αφοσιώνει τη ζωή της στην οικογένεια της και στην παρασκευή γλυκών. Σε κάθε κοινό τους πέρασμα από τον καθρέφτη [ή την αόρατη κάμερα αν προτιμάτε], η Ελίζαμπεθ θα γίνεται το κτήνος που όλοι θεωρούν την Γκρέισυ.

Η ταινία περιστρέφεται με σταθερότητα στις ηθικά γκρίζες ζώνες ενός ευαίσθητου θέματος και τις πολύπλοκες αντιπαραθέσεις. Η δομή του Νταγκλασκερκικού [αν όχι και Νταγκλασαρκικού] θεατρικού μελοδράματος επιτρέπει και στις δύο κορυφαίες ηθοποιούς να επιλέξουν το δύσκολο υποκριτικό μονοπάτι. Η αλληγορία με τη διάσωση των ειδών της τοπικής πεταλούδας δίνει ένα επιπρόσθετο βάθος στην ιστορία. Οι ελάχιστες κορυφώσεις κάνουν ακόμα πιο ασφυκτική την αναμονή που σε απορροφά.

Χωρίς ηθικολογίες ο Τοντ Χέινς φροντίζει να μας οδηγήσει σε ένα ταξίδι που αισθάνεται ασφαλής από την απόσταση που επιλέγει να παρακολουθεί τις ηρωίδες του. Απουσία σκανδαλοθηρικής διάστασης, αφοσιώνεται με αγάπη στις ηρωίδες και ιδιαίτερα στις αδυναμίες τους. Αφήνει συχνά τις ηρωίδες μπροστά από ένα καθρέφτη, τον τέταρτο τοίχο, το τρίτο μάτι αν προτιμάτε, και όσο περνάει ο χρόνος οι ομοιότητες τους γίνονται κραυγαλέες. 

Οι πεταλούδες έχουν τόσο ελάχιστο χρόνο ζωής, για αυτό έχει σημασία να μην είναι σε αιχμαλωσία. Με τόσο σοφό και διακριτικό αλληγορική τρόπο η ιστορία ξεδιπλώνεται μέσα από τα κλουβιά των σπιτιών και της ψυχής όλων των εμπλεκομένων. 

Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα ertnews.gr

 

Smart Search Module