TAYLOR SWIFT: THE ERAS TOUR - Νίκος Τσαγκαράκης
Μουσικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει τη συναυλία της αμερικανίδας τραγουδίστριας Τέιλορ Σουίφτ, όπως καταγράφηκε τον περασμένο Αύγουστο στο στάδιο SoFi στο Λος Άντζελες, στο πλαίσιο της ομώνυμης παγκόσμιας περιοδείας της, η οποία ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2023 και θα ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2024. Έχοντας ολοκληρώσει το αμερικανικό σκέλος της και πριν καν ξεκινήσει το διεθνές, η περιοδεία αποτελεί ήδη την εμπορικότερη όλων των εποχών από γυναίκα καλλιτέχνιδα και τη δεύτερη εμπορικότερη γενικά (πίσω μόνο από εκείνη του Έλτον Τζον, που επίσης ολοκληρώθηκε φέτος), με κέρδη που μέχρι στιγμής πλησιάζουν τα 800 εκατομμύρια δολάρια.
Δύο ήταν τα φετινά μεγαλύτερα συναυλιακά και πολιτισμικά γεγονότα παγκοσμίως: οι περιοδείες της Τέιλορ Σουίφτ και της Μπιόνσε, η οποία ανακοίνωσε επίσης πρόσφατα την κυκλοφορία του δικού της ντοκιμαντέρ «Renaissance» την 1η Δεκεμβρίου στις αίθουσες, με θέμα την ομώνυμη παγκόσμια περιοδεία της.
Η δημοφιλία των συγκεκριμένων καλλιτέχνιδων είναι τόσο μεγάλη, ώστε οι συναυλίες τους ενισχύουν τις οικονομίες των πόλεων και των χωρών τις οποίες επισκέπτονται, συχνά ακόμη κι έπειτα από πρόσκληση των ίδιων των κυβερνήσεών τους. Όσον αφορά τη Σουίφτ, μέσα από τα αυτοβιογραφικά τραγούδια της, έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα βιωματικό σύμπαν κοριτσίστικης/ γυναικείας ενδυνάμωσης κι αυτοπεποίθησης, που ακολουθείται με θρησκευτική αφοσίωση από τα εκατομμύρια φανατικών θαυμαστριών και θαυμαστών της.
Συνεπώς η αξία της ταινίας βρίσκεται στο ότι καταγράφει αυτό το πολιτισμικό φαινόμενο της εποχής μας, μέσα από πολυάριθμες κάμερες και οπτικές γωνίες, που εξασφαλίζουν εγγύτητα και κίνηση, η οποίες δεν είναι εφικτές για τον θεατή από τη στατική θέση του μέσα στο στάδιο, προσφέροντας έτσι την καλύτερη δυνατή θέα στο εντυπωσιακό ψηφιακό σκηνικό, τα κοστούμια, τις χορογραφίες και βέβαια την εκφραστικότητα της ίδιας της τραγουδίστριας. Ωστόσο, τίποτα απ’ όλα αυτά δεν ξεφεύγει από τις συμβάσεις και τις επιδιώξεις μιας καταγραφής, χωρίς μάλιστα να προσφέρει περισσότερο, πιο διεισδυτικό υλικό (προετοιμασία, παρασκήνια κτλ.), αφήνοντας την εμπειρία «σκέτη» και διεκπεραιωτική.
Νίκος Τσαγκαράκης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα patris.gr