Μενού

ΡΑΔΙΟ ΜΕΤΡΟΝΟΜ - Άγγελος Πολύδωρος

2054 7

Μια ιστορία αγάπης με φόντο το Βουκουρέστι της εποχής Τσαουσέσκου, όπου η απειλή της βίας και μόνο, γίνεται εργαλείο καταπίεσης. Ένα πορτραίτο εφήβων στο κατώφλι της ενηλικίωσης, των οποίων ο αγώνας να βρουν τη φωνή τους καθίσταται αδύνατος από την εξουσία, είτε αυτή εκφράζεται από τους γονείς τους, είτε από τη μυστική αστυνομία του Τσαουσέσκου.

Βουκουρέστι, 1972. Η δεκαεπτάχρονη Άννα ονειρεύεται την αγάπη και την ελευθερία, ενώ ανακαλύπτει ότι ο φίλος της θα φύγει οριστικά από τη χώρα σε λίγες μέρες. Ένα βράδυ, καθώς γλεντάνε με την παρέα της, αποφασίζουν να στείλουν ένα γράμμα στο Μετρονόμ, το μουσικό πρόγραμμα που μεταδίδει παράνομα στη Ρουμανία το Radio Free Europe. Τότε είναι που φτάνει στο κατώφλι τους η Σεκουριτάτε, η μυστική αστυνομία του Τσαουσέσκου.

Από ειρωνεία της τύχης, η Άννα, που εν τω μεταξύ έχει βιώσει την πρώτη της ερωτική απογοήτευση, θα βρεθεί στα χέρια της Σεκουριτάτε και θα αναγκαστεί να βιώσει μια καταπίεση, που στο μυαλό της ισοδυναμεί με την καταπίεση που δέχεται από τον άνεργο (πρώην καθηγητή) πατέρα της και τη μητέρα της («η μόνη που εργάζομαι σ’ αυτό το σπίτι»), που στολίζεται και παρφουμαρίζεται για να πάει στη βραδινή δουλειά της. Παρακολουθούμε το δράμα της, ενώ αντιμετωπίζει τα εσωτερικά ηθικά της διλήμματα και βιώνει από κοντά τους ανθρώπους του καθεστώτος Τσαουσέσκου, που θεωρούν εχθρούς τους τον Τζίμι Χέντριξ και τους Doors.

Ο Αλεξάντρου Μπελκ καταφέρνει να εξισορροπεί μια ιστορία αγάπης, με ένα δράμα ενηλικίωσης και μια ιστορία για την εξαπάτηση, την προδοσία και τη συγχώρεση στο πλαίσιο ενός δικτατορικού καθεστώτος, που πνίγει τη φωνή των νέων ψυχών και κατορθώνει να επιβάλλεται με τη ψυχολογική βία.

Η Μάρα Μπουγκάριν κρατά στους ώμους της όλη την ταινία και καταφέρνει να τα βγάλει πέρα και μόνο με το βλέμμα της, που μας αφήνει έντονο το στίγμα του, ακόμα και όταν έχει σκυφτό το κεφάλι.

Να σημειωθεί ότι αρχικός στόχος του σκηνοθέτη ήταν να κάνει ένα ντοκιμαντέρ «για τη μουσική και τους έφηβους στην κομμουνιστική Ρουμανία», αλλά του προέκυψε τελικά, μια ταινία που κέρδισε Βραβείο Σκηνοθεσίας στην κατηγορία «Ένα Κάποιο Βλέμμα» στο Φεστιβάλ Καννών 2022.

Άγγελος Πολύδωρος
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα amarysia.gr

Smart Search Module