Μενού

ΜΠΑΣΤΑΡΔΑ - Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος

1919 3 

Το μουσικό θέμα έναρξης της ταινίας «Μπάσταρδα» από το The Carnival of the Animals, το Aquarium του Καμίγ Σεν Σανς, συνδεδεμένο στη μνήμη των σινεφίλ μουσικό σήμα έναρξης του Φεστιβάλ των Καννών [ίσως και με ειρωνική διάθεση στον θεσμό] εξηγεί από τον τίτλο του τί θα δούμε στην ταινία. Εκεί ήρωες/αντιήρωες καταθέτουν τη διάθεση τους να καταργήσουν το κατεστημένο, να δημιουργήσουν καινούριο και να το καταστρέψουν και αυτό· παιδιάστικο, ξέρω, αλλά ο απώτερος σκοπός τους είναι να μην εγκαταλείψουν την ασφάλεια που τους προσφέρει η παιδικότητα. Αργότερα οι στίχοι ενός τραγουδιού θα τους δικαιολογήσουν το δικό τους αδικαιολόγητο: «Όλα τα ρίγη που νοιώθουμε είναι για λάθος λόγους». Όλα αυτά σε ένα εξοχικό [σύμβολο οικογενειακής ασφάλειας και ξεκούρασης] με 10 άτομα, 5 αγόρια και 5 κορίτσια, που προκαλούν την προσοχή σας αλλά δηλώνουν και ζαμανφού. Η συμβολική έκτρωση ενός μέλους -σύμβολο μιας γενιάς που δεν πρέπει να γεννηθεί- και ο κίνδυνος για τη ζωή της, θα είναι η απότομη ενηλικίωση όλων τους, καθώς θα πρέπει να πάρουν αποφάσεις για το αν θα επιστρέψουν στην κοινωνία που απέρριψαν λίγο καιρό πριν.

Τα «Μπάσταρδα», τιμώντας τον τίτλο τους, προδίδουν τους γονείς τους: Κάπου ανάμεσα στον «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάνθιμου αλλά και τους «Ηλίθιους» του Λαρς Φον Τρίερ (και όταν ξεφεύγουν τα πράγματα με όρους «Dogville»), ίσως και με ελαφριά επιρροή από το «Play» του Βαγγέλη Λυμπερόπουλου, φτιάχνουν κανόνες σε ένα παιχνίδι που αρνείται να τους υποδεχτεί. Καλών προθέσεων αλλά ιδιαίτερα άτακτα σε αυτά που θέλουν να πουν, τα «Μπάσταρδα» τιμωρούν τους θεατές που περιμένουν περισσότερα από τους ίδιους και τους βάζουν να στέκονται στο ένα πόδι -προσοχή και τιμωρία. Κάτι δεν σε πείθει στην ιστορία τους αλλά και κάτι σε γοητεύει, σαν παιδική ζωγραφιά που ενώ το κακότεχνο είναι το γοητευτικό της, εκείνη προσπαθεί με γονική βοήθεια να βελτιωθεί.

Η τελευταία σεκάνς προδίδει ότι το υλικό θα μπορούσε να μας χαρίσει μια υπέροχη μικρού ή μεσαίου μήκους ταινία για την τιμωρητική δικαιοσύνη και την επαναστατική ασυδοσία, που, δυστυχώς, χάθηκε στην από πρόθεση φιλοσοφική φλυαρία. Ωραία η μουσική επένδυση btw.

Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα ertnews.gr

Smart Search Module