Μενού

ΣΕΝΤ ΟΜΕΡ - Στράτος Κερσανίδης

1804 2

Πέρα από το προφανές

Ο κινηματογράφο είναι η τέχνη της αφήγησης που όμως, χάρις στις ιδιαιτερότητές και τις δυνατότητές του μπορεί να υπονοήσει πράγματα πέρα από το προφανές της βασικής μυθοπλασίας. Να λειτουργήσει, δηλαδή, και ένα δεύτερο ή και τρίτο επίπεδο. Αυτό επιχειρεί η Αλίς Ντιόπ με το «Saint Omer» μια ταινία η οποία άντλησε την έμπνευσή της από την αληθινή ιστορία της δολοφονίας ενός βρέφους από τη σεναγαλέζικης καταγωγής μητέρα του.

Η Ραμά μια νεαρή γαλλοσενεγαλέζα συγγραφέας και καθηγήτρια φιλοσοφίας αποφασίζει να παρακολουθήσει τη δίκη μια άλλης γαλλοσενεγαλέζας, της Λορένς Κολί, η οποία κατηγορείται πως εγκατέλειψε το παιδί της στην παραλία και πνίγηκε από την παλίρροια.

Η Ραμά είναι έγκυος και παρακολουθεί τη δίκη αναζητώντας κάποιες προσωπικές απαντήσεις. Απαντήσεις όμως, όπως λέει στο δικαστήριο, αναζητά και η κατηγορούμενη θέλοντας να καταλάβει γιατί έκανε ό,τι έκανε! Η οποία είναι μια γυναίκα που σπούδασε φιλοσοφία αλλά απετράπη από την καθηγήτριά της στο να μελετήσει τον Βιντγκενστάιν και να διαλέξει κάτι πιο κοντινό στη δική της κουλτούρα! Και ενώ η δίκη προχωρά η Ραμά αρχίζει να αντιλαμβάνεται και να αμφισβητεί τον τρόπο που όλοι έχουμε μάθει να σκεπτόμαστε και να δρούμε. Τι σημαίνει σήμερα να είσαι γυναίκα και μαύρη; Τι σημαίνει να είσαι «ξένη», όπως και η Μήδεια του αρχαιοελληνικού μύθου; Πως η δική σου κουλτούρα μπορεί να ενσωματωθεί στην κουλτούρα ενός άλλου πολιτισμού; Χαρακτηριστικό είναι πως ο σύντροφος της Ραμά είναι λευκός, όπως και ο εραστής της Λορένς και πατέρας του παιδιού της. Τελικά τι ήταν εκείνο που ώθησε τη νεαρή μητέρα να σκοτώσει το παιδί της. Μήπως έπεσε θύμα μαγείας, όπως λέει η ίδια;

Η Ντιόπ χτίζει ένα υπόγειο, υπαινικτικό δράμα στο επίκεντρο του οποίου βρίσκονται ο ρατσισμός και η έννοια της πολιτιστικής ταυτότητας αλλά και η ίδια η γυναίκα και ο ρόλο της ως μητέρας. Η ταινία αμφισβητεί τον κυρίαρχο τρόπο σκέψης και προσπαθεί να μας κάνει να σκύψουμε και να κοιτάξουμε τον κόσμο από διαφορετική σκοπιά, από πιο χαμηλά. Και ίσως εκεί συναντήσουμε το βλέμμα του άλλου όπως συμβαίνει και στην ταινία όταν τα βλέμματα των δύο γυναικών συναντιούνται και νιώσουμε απελευθερωμένοι.

Στράτος Κερσανίδης
Το κείμενο δη
μοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kersanidis.wordpress.com

Smart Search Module