Μενού

ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΙΧΟ - Στράτος Κερσανίδης

1804 2

Κλειστοφοβικός εφιάλτης

Ένας άνδρας κλεισμένος πίσω από τους τοίχους. Ένας άνδρας βυθισμένος στο σκοτάδι καθώς έχει χάσει το μεγαλύτερο ποσοστό της όρασής του. Ένας άνδρας απελπισμένος που αποπειράται να αυτοκτονήσει. Αυτός είναι ο Αλί, ο ήρωας του Βαχίντ Τζαλιλβάντ στην ταινία «Πέρα από τον τοίχο» (Shab, dakheli, divar) τον οποίο βλέπουμε στην αρχή να προσπαθεί να θέσει τέρμα στη ζωή του.

Δεν θα τα καταφέρει και σε λίγο θα χτυπήσει η πόρτα του και ο θυρωρός θα τον ενημερώσει πως μια γυναίκα δραπέτευσε και κρύφτηκε κάπου στο κτίριο. Σε λίγο ο τυφλός άνδρας θα διαπιστώσει πως η γυναίκα που ψάχνει η αστυνομία, η Λειλά, έχει κρυφτεί στο διαμέρισμά του. Αποφασίζει να μην την παραδώσει και μαθαίνει σε μια διαδήλωση που δέχτηκε τη βίαιη επίθεση της αστυνομίας, η Λειλά συνελήφθη και μέσα στον πανικό έχασε τον 4χρονο γιο της. Σιγά-σιγά και ενώ το κτίριο πολιορκείται από την αστυνομία ξετυλίγεται τα γεγονότα που έχουν προηγηθεί ενώ ο Αλί έχει αποφασίσει να βοηθήσει τη γυναίκα με κάθε τρόπο.

Η ταινία είναι γυρισμένη κλειστό χώρο, σε ένα διαμέρισμα ενώ και τα εξωτερικά γυρίσματα γίνονται στο χώρο της διαδήλωσης και της άγριας αστυνομικής καταστολής εναντίον των απεργών. Κλειστοφοβική ατμόσφαιρα που θυμίζει καφκικό εφιάλτη με διαρκή ένταση που κρατά την αδρεναλίνη στο κόκκινο. Τι ακριβώς όμως συμβαίνει; Πόσο αληθινά είναι τα όσα βλέπουμε; Η απάντηση δίνεται αρκεί ο θεατής να έχει υπομονή καθώς έρχεται η ανατροπή στο φινάλε. Ο Βαχίντ Τζαλιλβάντ σκηνοθετεί με ιδιαίτερα δυναμικό τρόπο μια αγωνιώδη ταινία στο επίκεντρο της οποίας βρίσκονται ο Αλί και η Λεϊλά. Δυο άνθρωποι πολιορκημένοι, κλεισμένοι πίσω από τους τοίχους ενός διαμερίσματος ή μιας φυλακής ή και μια ολόκληρης χώρας. Όπου οι άνθρωποι στερούνται δικαιωμάτων αλλά ούτε και τα συναισθήματά τους μπορούν να εκφράσουν. Γιατί είναι ολοφάνερη η έλξη που νιώθει ο τυφλός άνδρας για την καταδιωγμένη γυναίκα συναισθήματα όμως που απαγορεύεται να εξωτερικευτούν. Είναι μία από τις ελάχιστες φορές που υπαινικτικά μεν, ολοφάνερα δε, ο ιρανικός κινηματογράφος αναδεικνύει το ερωτικό στοιχείο. Να πούμε δε πως η ταινία συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Βενετίας αν και ποτέ δεν πήρε άδεια για να προβληθεί εκεί. Ως εκ τούτου η προβολή της στο Ιράν έχει απαγορευτεί.

Στράτος Κερσανίδης
Το κείμενο δη
μοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kersanidis.wordpress.com

Smart Search Module