Μενού

ΑΝΤΡΑΣ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ ΜΟΥ, Ο - Γιάννης Γκακίδης

1833 2

Η αμηχανία του ανθρώπου απέναντι στο δημιούργημά του, την τεχνητή νοημοσύνη

Η Άλμα μια επιστήμονας, αποφασίζει να συμμετάσχει σε ένα πείραμα, σύμφωνα με το οποίο θα πρέπει να συγκατοικήσει με ένα ανθρωποειδές ρομπότ για τρεις εβδομάδες. Ο Τομ είναι διαθέσιμος-προγραμματισμένος να ικανοποιεί κάθε επιθυμία της Άλμα. Ο Τομ μάλιστα έχει την όψη ενός κανονικού ανθρώπου και μάλιστα εξαιρετικά όμορφου.

Η εμπειρία της Άλμα ξεκινά με μιαν ιδιαίτερη αμηχανία που, μετεξελίσσεται σε μια ενοχλητική συνύπαρξη, για να καταλήξει σε μια έμπλεη συναισθημάτων κατάσταση, με προεξάρχουσα τη συμπόνια, να ακολουθείται από ενοχές και αλόμη και αγάπη . Μπορεί στο «Ε.Τ ο Εξωγήινος» του Σπήλμπεργκ να ήταν ιδιαίτερα συμπαθές το μικρόσωμο ανθρωποειδές, μπορεί γενικά να υπάρχει μια εξοικείωση με τα διάφορα ανθρωποειδή ιστοριών επιστημονικής φαντασίας,, για τον θεατή, ωστόσο, τόσο στο «Ο Δικός της» του Σπάικ Τζονς, όσο και στο «Ο Άνδρας των Ονείρων μου», πέρα από το γέλιο που προκαλούν, δημιουργούν ταυτόχρονα αμηχανία και σκεπτικισμό.

Η ψυχρή ευγένεια Τομ, δημιουργεί αμηχανία, έως και αποστροφή στην Άλμα. Ωστόσο την αμηχανία διαδέχεται η συμπάθεια και τελικά η θλίψη, αφού με το πέρας της συνύπαρξης-πείραμα, ο αποχωρισμός σημαίνει θάνατος για τον Τομ. Και δω ακριβώς είναι που η Άλμα αρχίζει να αναρωτιέται και να συμπάσχει. Πράγματι το όλο θέμα, καλά κάνει η γερμανίδα σκηνοθέτης και το περνά μέσα από τους δρόμους του κωμικού και του αστείου, ειδάλλως θα ήταν πολύ βαρύ.

Οι άνθρωποι συχνά συνδέονται με μηχανές, βλέπε αυτοκίνητο, πόσο μάλλον με μια μηχανή με ανθρώπινα χαρακτηριστικά που συνυπάρχουν, συνεργάζονται, ακόμη γιατί όχι και ερωτεύονται. Το θέμα της τεχνητής νοημοσύνης είναι ιδιαίτερα επίκαιρο και οι φόβοι για το μέλλον της ανθρωπότητας, αρκετά σοβαροί. Μήπως εγκλωβιστούμε από τη δημιουργήματά μας; Ποιος και πως θα μπορέσει να ορίσει το θέμα της ηθικής; Τι κόσμος θα είναι, ένας κόσμος υβριδικός; Με τις εξαιρετικές ερμηνείες των Μάρεν Έγγερτ( βραβείο ερμηνείας στην Μπερλινάλε το 2021), Νταν Στήβενς και Σάντρα Χιούλερ. Η σκηνοθέτης Μαρία Σρέντερ, όπως και οι Μάρεν Έγγερτ και Νταν Στήβενς κέρδισαν τα βραβεία σκηνοθεσίας και ερμηνείας αντίστοιχα από την Γερμανική Ακαδημία Κινηματογράφου το 2021.

Γιάννης Γκακίδης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kemes.wordpress

Smart Search Module