Αποσυρμένος από την ενεργό δράση, ο οδηγός αγώνων Κάρολ Σέλμπι (Ματ Ντέιμον) είναι ιδιοκτήτης μεγάλης επιχείρησης πώλησης αυτοκινήτων. Ο φίλος του και καλός οδηγός Κεν Μάιλς (Κρίστιαν Μπέιλ) χάνει το συνεργείο του και σε αυτή τη δύσκολη οικονομική θέση δέχεται μια πρόταση από τον Κάρολ. Η πρόταση είναι να δημιουργήσουν ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο για τη βιομηχανία Φορντ, με το οποίο η εταιρεία θα κερδίσει την αήττητη Φεράρι. Η συνεργασία τους θα αποδειχτεί σωτήρια και θα τους οδηγήσει σε προκλήσεις και σε μεγάλους αγώνες μέχρι το Λε Μαν της Γαλλίας το 1966.
Το «γκάζι» της ταινίας είναι πατημένο στο τέρμα και τρέχει με 7000στροφές/λεπτό. Η σκηνοθεσία του Τζέιμς Μάνγκολντ είναι ένα masterclass μελετημένων πλάνων και σκηνών, μία σπουδή στην κινηματογράφηση αγώνων ταχύτητας. Το μοντάζ βάζει το κοινό συνεπιβάτη του Κεν Μάιλς και μαζί ζούνε τις απότομες στροφές και την επικινδυνότητα κάθε δευτερολέπτου. Στη διεύθυνση φωτογραφίας ο δικός μας Φαίδων Παπαμιχαήλ, ο οποίος ήδη κατατάσσεται στους καλύτερους του επαγγέλματός του, αναδημιουργεί πραγματικές σκηνές σε σημείο που πιστεύεις πως βλέπεις ένα ντοκιμαντέρ με πρωταγωνιστές του πραγματικούς ήρωες. Ξεχνάς πως παρακολουθείς μυθοπλασία και ο Παπαμιχαήλ με τη δική του οπτική αφήγηση «ανασταίνει» μια εποχή σαν από παλιά καρτ-ποστάλ.
Την πλοκή απασχολεί η σχέση φιλίας και συνεργασίας του Κεν Μάιλς και του Κάρολ Σέλμπι. Ωστόσο, η ουσία της εξετάζει με το μικροσκόπιο τον Κεν και ως ένα μεγάλο βαθμό τον βιογραφεί. Είναι ο ήρωας που συμβολίζει την ακεραιότητα, την αξιοπρέπεια και την καλοσύνη ενός ανθρώπου που ήξερε σε βάθος τον εαυτό του. Ήταν ένας από τους κορυφαίους μηχανικούς και οδηγούς αυτοκινήτων. Ζούσε για την οδήγηση και με μεγαλοψυχία στεκόταν στις αντιξοότητες και στα πισώπλατα μαχαιρώματα που προκλήθηκαν από τον Φορντ και τους ανθρώπους του. Ο αγώνας στο Λε Μαν της Γαλλίας συνοψίζει τα χαρακτηριστικά του με τη λέξη «bellissimo» που του απευθύνει ο ιδιοκτήτης της Ferrari, Έντσο Φεράρι. Το «bellissimo», «πολύ όμορφο» ανταποκρίνεται στο σύνολο της οντότητας αυτού του εκπληκτικού οδηγού.
Ο Κρίστιαν Μπέιλ ρίχνει τα καλά χαρτιά του ως Κεν Μάιλς. Παθιασμένος και γεννημένος για ρίσκο ο Κεν στα χέρια του Κρίστιαν οδηγεί την κούρσα της επιτυχίας. Ο «ιπτάμενος» οδηγός κατακτά τις πίστες και τους αιθέρες. Στο πλευρό του ο Ματ Ντέιμον ως ο διαφορετικός Κάρολ Σέλμπι, ο πιο εξαρτημένος από τους ισχυρούς της αυτοκινητοβιομηχανίας και τη δημοσιότητα που τον ακολουθεί, μένει στη σκιά του Μπέιλ.
Η επικινδυνότητα και η αναγκαιότητα ενός οδηγού σαν τον Μάιλς να βρίσκεται πίσω από το τιμόνι, «θαμπώνει» τη σύγχρονη πολυτέλεια του επαγγέλματος. Το νοσταλγικό κλίμα και ένας κώδικας συμπεριφοράς που μάλλον έχει εκλείψει βγάζει το «Κόντρα σε όλα» πρώτο. Αν ζούσαν οι αληθινοί πρωταγωνιστές θα ήταν ικανοποιημένοι και περήφανοι με αυτή τη ματιά του σκηνοθέτη και των σεναριογράφων! Μην τη χάσετε!
Δέσποινα Τριανταφυλλίδου
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα eleftheria.gr