«Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια» ως ο ιδανικός μανδύας συγκάλυψης καθημερινών εγκλημάτων.
Την ώρα που ένα γλέντι βρίσκεται στο απόγειό του, δύο μικρά παιδιά βρίσκουν πτώματα μεταναστών στη λίμνη Δοϊράνη. Ο Στέργιος σηκώνεται από το τραπέζι και κάπου εκεί ξεκινούν τα τρία επεισόδια της Ασημίνας Προέδρου. Η αφήγηση ξεκινάει από το φινάλε προς την αρχή και το «τέλος» έρχεται μονάχα στον επίλογο. Βόρεια Ελλάδα, στα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία. 2015, η μεγαλύτερη προσφυγική κρίση. Είμαστε ικανοί να μείνουμε άνθρωποι ή θα καταλήξουμε απλά κτήνη;
Ο τοπικός συνεταιρισμός δοκιμάζεται. Εργαζόμενοι διεκδικούν τα δεδουλευμένα τους. Το κλίμα μυρίζει μπαρούτι. Ο πρωταγωνιστής μας προσπαθεί να ορθοποδήσει ψαρεύοντας. Επαφές με τους «γείτονες», ελάχιστες διαφορές. Ανάπτυξη σχέσεων και εμπορίου. Η ανάγκη όμως θα τον οδηγήσει στα άκρα. Όταν τα πράγματα ζορίζουν για τα καλά βρίσκεται αντιμέτωπος για πρώτη φορά με τον νόμο. Η διαδρομή του από εκείνο το σημείο και στο εξής δεν έχει επιστροφή. Ακροβατεί συνεχώς μεταξύ του «πρέπει» και της επιβίωσης.
Σιγά σιγά αντιλαμβανόμαστε πως το μοιραίο δε θα αργήσει να συμβεί. Όταν πια μιλούν τα γεγονότα, όλοι προσπαθούν να σώσουν το κεφάλι τους. Η «απόδραση» φαντάζει ουτοπία. Την ίδια ώρα η νέα γενιά εργάζεται (Χρήστος), σπουδάζει (Αναστασία), αναπτύσσει τις κλίσεις και το ταλέντο του (Αναστασία). Μπορεί ακόμα να ερωτεύεται, να αγαπά, να διεκδικεί μία καλύτερη ζωή. Εδώ επομένως έχουμε μία αξιοσημείωτη σύγκρουση. Από την μία η γενιά που σταδιακά παραδίδει σκυτάλη και από την άλλη αυτή που την παραλαμβάνει και θέλει να ζήσει με αξιοπρέπεια.
Η μάνα εγκλωβίζεται στα αδιέξοδά της. Χάνει την ταυτότητά της. – «Μαρία δε φοβάσαι πια τον Θεό»; – «Είμαι μάνα, έχω χρέος να προστατέψω την οικογένειά μου». Ο πατέρας γνωρίζει καλά πως η αντίστροφή μέτρηση έχει ξεκινήσει. Η κόρη αποτελεί την ηλιαχτίδα ελπίδας, αλλά το παρόν και το μέλλον της θα σκοτεινιάσει την πιο κρίσιμη στιγμή. Δεν έχει πλέον τίποτα να την κρατά στον τόπο. Η επαρχία βιώνει μία βαθιά παρακμή. Μία βαθιά, πολυεπίπεδη, ανθρωπιστική κρίση.
Ερμηνευτικά ο Στάθης Σταμουλακάτος (Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς, Πρόστιμο) αποτελεί και πάλι τον καταλύτη του ξετυλίγματος της πλοκής. Δίπλα του η Λένα Ουζουνίδου, ο Χρήστος Κοντογεώργης, ο Πασχάλης Τσαρούχα και φυσικά αποκάλυψη η Ευγενία Λάβδα. Ενορχηστρωτής τους η Ασημίνα Προέδρου με την οξυδερκή ματιά της. Δημιουργεί μία βαθιά ψυχολογική ταινία που βλέπουμε το ένα ψέμα να φέρνει το άλλο απέναντι στην αλληλεγγύη που πρεσβεύουν κάποιοι άνθρωποι.
Το παζλ θα συμπληρωθεί μονάχα αφού ολοκληρωθούν τα τρία κεφάλαια και ο επίλογος. Τότε μόνο έχουμε την πλήρη εικόνα όσων συνέβησαν. Συγκάλυψη, πίστη και λόγος του Θεού με ερμηνεία κατά το δοκούν, τύψεις, ενοχές. Έξι Βραβεία στη Θεσσαλονίκη και μία λαμπρή διαδρομή που προδιαγράφεται. Ένα μόνο επεισόδιο μία κρίσης δίχως τέλος, μίας τραγωδίας δίχως τέλος. Μη τη χάσετε …
Μίλτος Τόσκας
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα olafaq.gr