ΣΥΝΩΜΟΣΙΑ ΤΟΥ ΚΑΪΡΟΥ, Η - Τάσος Ντερτιλής
ΣΥΝΟΨΗ: O Άνταμ, γιος ψαρά, γίνεται δεκτός στο Πανεπιστήμιο Αλ-Αζχάρ, το επίκεντρο της εξουσίας του σουνιτικού Ισλάμ. Λίγο μετά την άφιξή του Άνταμ στο Κάιρο, ο θρησκευτικός ηγέτης του πανεπιστημίου -ο Μεγάλος Ιμάμης- καταρρέει και πεθαίνει μπροστά στους μαθητές του. Το γεγονός αυτό σηματοδοτεί την αρχή μιας μάχης με σκοπό την απόκτηση της θέσης του, ενώ ο Άνταμ γίνεται σύντομα πιόνι στην αδίστακτη διαμάχη επικράτησης μεταξύ της θρησκευτικής και της πολιτικής ελίτ της Αιγύπτου.
Το Αλ-Αζχάρ είναι κάτι παραπάνω από Πανεπιστήμιο. Είναι ένας, σχεδόν απροσπέλαστος για τους κοινούς θνητούς, κόσμος μελέτης και γνώσης της ουσίας της Μουσουλμανικής θρησκείας και ειδικότερα του ορθόδοξου Σουνιτικού κλάδου που επηρεάζει εκατοντάδες εκατομμύρια πιστούς σε πολλές και διαφορετικές χώρες. Το Αλ-Αζχάρ μετράει πάνω από χίλια χρόνια ιστορίας, από την εποχή που η Ευρώπη ήταν βυθισμένη στο Μεσαίωνα και ο Αραβικός κόσμος διέσωζε την αρχαία ελληνική σκέψη μέχρι τη σύγχρονη εποχή της αναχρονιστικής και τρομακτικής στροφής μεγάλου μέρους του Ισλαμικού κόσμου σε ακραίες και μισαλλόδοξες αντιλήψεις. Ένας τέτοιος ερμητικός κόσμος θρησκευτικής εξουσίας είναι από μόνος του ιδανικό πεδίο άσκησης κινηματογραφικής φαντασίας. Και από αυτή ο Ταρίκ Σαλέχ διαθέτει τόση ώστε να τον μετατρέψει σε ένα sui generis πεδίο διασκευής του Ονόματος του Ρόδου σε ισλαμικό φόντο. Ένας αθώος, μια συνωμοσία, ένα μυστήριο και μπόλικοι φόνοι κρύβουν ένα αιχμηρό σχόλιο για τη διαπλοκή θρησκευτικής και κοσμικής εξουσίας που θα μπορούσε να σταθεί από τη Ρώμη μέχρι την Μόσχα και από το Κάιρο μέχρι …το Θιβέτ.
Εν προκειμένω και από την ασφάλεια του Σκανδιναβικού του περιβάλλοντος, ο Σουηδός δημιουργός του συναρπαστικού Κάιρο Εμπιστευτικό επιτίθεται με υπόκωφη συνέπεια στους θεσμούς της σύγχρονης Αιγύπτου καταφέρνοντας ταυτόχρονα να μη θίξει στο παραμικρό την ουσία της Ισλαμικής διδασκαλίας. Ένα συναρπαστικό πολιτικό θρίλερ που μπάζει τον δυτικό θεατή στα άδυτα μιας εν πολλοίς άγνωστης κουλτούρας, ενός κόσμου με τον οποίο η σημερινή Ευρώπη (του πάλαι ποτέ διαφωτισμού) καλείται να συνυπάρξει χωρίς να γνωρίζει ουσιαστικά τίποτε για αυτόν. Ο Άνταμ (πόσο συμβολικό το όνομα του χαρακτήρα), το Αγόρι από τον Παράδεισο του πρωτότυπου τίτλου, γίνεται οδηγός μας σε ένα λαβύρινθο διαπλοκής που δεν αργεί τελικά να τον παρασύρει με τη θανάσιμη γοητεία που ασκεί η εξουσία στον απλό άνθρωπο. Η άνοδος, η πτώση και η ανάνηψη ενός «μαθητευόμενου μάγου» αλλά και ενός αστυνομικού-πρωτεργάτη της πολιτικής και θρησκευτικής διαπλοκής μετατρέπονται σε μια από τις πιο συναρπαστικές κινηματογραφικές αφηγήσεις της χρονιάς, σε μια ταινία που βαδίζει ολοταχώς προς την οσκαρική αναγνώριση. Εξαιρετικός ο Τεουφίκ Μπαρχούμ στο ρόλο του Άνταμ, γνωστός μας από το ρόλο του μετανάστη στον Άλλο Κόσμο του Παπακαλιάτη αλλά και ο Φαρές Φαρές ως αμείλικτος δολοπλόκος συνταγματάρχης της Αστυνομίας.
Τάσος Ντερτιλής
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα grandmagazine.gr