ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ, Η - Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Οικογενειακό δράμα, καταραμένο lovestory, ηθικοπλαστική αλληγορία ή μήπως κάτι περισσότερο; Η πρόταση της Δανίας για το φετινό ξενόγλωσσο όσκαρ είναι μια τολμηρή από κάθε άποψη ταινία.

Μια μοιραία σχέση

Όχι αυτό που φαντάζεται ο μέσος θεατής (δηλαδή ένα ροζ ανάγνωσμα με σκανδαλιστικό περιεχόμενο) αλλά μια στιβαρή, αμφιλεγόμενη και συζητήσιμη ταινία γύρω από το ειδύλλιο μιας ώριμης γυναίκας με τον κατά πολύ νεαρότερο εραστή της που τυγχάνει να είναι ο θετός γιος της. Δύσκολες ερωτικές καταστάσεις από εκείνες που ίσως μόνο οι σκανδιναβοί μπορούν να διαχειριστούν με ανεπιτήδευτη δεξιότητα και ψυχραιμία.Η «Βασίλισσα της καρδιάς» δεν στέκει μόνο στο ερωτικό στοιχείο του φιλμ (το οποίο αποδίδεται με μερικές ρεαλιστικότατες σκηνές) αλλά αναπτύσσει ένα προβληματισμό από την ηθική αλήθεια και την συναισθηματική ένταση μιας τέτοιας σχέσης, ρίχνοντας κλεφτές ματιές στο καυτό θέμα της σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων. Γιατί σύμφωνα με το νόμο η Αν (που μάχεται για την προστασία των νεαρών οι οποίοι έχουν κακοποιηθεί) έχει αποπλανήσει τον νεαρό Γκουσράβ.



RGB

Όλα ξεκινούν από τον χαρακτήρα της Αν που αναζητά το ερωτικό πάθος που λείπει από την κατά τα άλλα τέλεια φαινομενικά ζωή της. Βέβαια η σκηνοθέτιδα μέχρι τη στιγμή που θα ανατραπούν έχει μεριμνήσει να μας δώσει μερικές πληροφορίες για την ηρωίδα της. Είναι μια παρορμητική, απρόβλεπτη και δυναμική γυναίκα που δεν σταματάει μπροστά σε τίποτα καθώς «έχει πάντα δίκιο». Η καταπληκτική Τρίνε Ντίρχολμ υπηρετεί τον ρόλο της με την αμφισημία που απαιτείται ενώ προσαρμόζεται ιδανικά στις δύσκολες συνθήκες της εκάστοτε σκηνής. Κυρίως όμως δίνει την αντικομφορμιστική εικόνα μιας γυναίκας που σιχαίνεται την υποκρισία και την άσκηση εξουσίας των ισχυρών στους πιο αδύναμους. Αλλά κάποια στιγμή πρέπει να κοιτάξει το πρόσωπο της στο καθρέφτη για να βρει την αλήθεια της πέρα από τη φθορά του χρόνου. Είναι η ώρα για να σπάσει η βιτρίνα του καθωσπρεπισμού και της τάξης για να αναδυθεί το χάος του ερωτικού ενστίκτου και των κρίσιμων αποφάσεων. Το πως συνδέει η δημιουργός του φιλμ την ερωτική ιστορία με όλο το κοινωνικο-πολιτικό οικοδόμημα της «προοδευτικής» σκανδιναβικής κοινωνίας και το προσωπικό με το γενικό είναι ένα υπόδειγμα αφηγηματικής τεχνικής που πρέπει να διδάσκεται στις κινηματογραφικές σχολές.

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα monopoli.gr

Smart Search Module