Μενού

EO - Νίνος Φένεκ Μικελίδης

Στη νέα του ταινία ο Πολωνός σκηνοθέτης Γιέρζι Σκολιμόφσκι («Τέσσερις νύχτες με την Άννα», «Η επιτυχία είναι η καλύτερη εκδίκηση», «Εγκατάλειψη») έχει για πρωταγωνιστή, εξαίρετο, πρέπει να πω, ένα συμπαθητικό γαϊδουράκι, τον «Έο», που δίνει και τον τίτλο στην ταινία. Πρωταγωνιστής σε τσίρκο, ο Έο προσφέρει ένα όμορφο θέαμα, μαζί με μια το ίδιο συμπαθητική νέα κοπέλα, που όχι απλά το καθοδηγεί αλλά και το φροντίζει, δείχνοντας να το κατανοεί και να το αγαπάει. Κάποτε όμως, ένας νόμος ενάντια στην κακομεταχείριση των ζώων σε τσίρκο και αλλού, ο Έο κλείνεται ξαφνικά σε μια κλούβα για να μεταφερθεί σε κάποιο υποτιθέμενο καλύτερο μέρος, στην πραγματικότητα για να χρησιμεύσει για συχνά βαριές μεταφορές και πράγματα που δεν του αρέσουν.

1647 2

Ο Έο θα καταφέρει όμως να δραπετεύσει και αρχίζει να κινείται ελεύθερα, στη φύση και σε διάφορους χώρους, μαζί με άλλα ζώα, με άλογα, μαζί και με γουρούνια κοντά σε ένα φράγμα, καταφέρνοντας να ζει απελευθερωμένος, τα δικά του οράματα. Ο άνθρωπος όμως είναι παντού. Έτοιμος να επέμβει, να καταστρέψει αυτή την ομορφιά και την αρμονία. Ο Σκολιμόφσκι θέλησε να κάνει μια αλληγορία πάνω ακριβώς στη σχέση μας με τα ζώα, σχέση τελικά απαράδεκτη, που τα προσέχουμε και τα φροντίζουμε μόνο και μόνο για να τα εκμεταλλευτούμε, τις πιο πολλές φορές για να τα τρώμε. Ο Έο μας κοιτάζει λυπημένος. Με τον Σκολιμόφσκι να κινηματογραφεί συχνά σε γκρο πλάνο τα μάτια του, λυπημένα, απορημένα, ίσως και φιλοσοφημένα.

1647 5

Στο νου δεν μπορεί παρά να έρθει το αντίστοιχο γαϊδουράκι στο αριστουργηματικό «Au hazard Balthazar» του Ρομπέρ Μπρεσόν. Οι εικόνες του Σκολιμόφσκι έχουν τον ίδιο εξαίρετο ρυθμό και την ίδια ποίηση, μαζί και μια θλίψη, οι ήχοι που επενδύουν τις εξαιρετικές εικόνες του είναι εκπληκτικοί, παίζοντας πάντα σημαντικό ρόλο (όπως τα εκκωφαντικά τύμπανα με το νερό να πέφτει στο φράγμα) ή στις τελευταίες σκηνές, όταν ο Έο, και πάλι «αιχμάλωτος» των ανθρώπων, παίρνει το δρόμο, μαζί με άλλα ζώα, προς ένα τέλος που όλοι φανταζόμαστε και φοβόμαστε…

Νίνος Φένεκ Μικελίδης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα enetpress.gr

Smart Search Module