Χάθηκε μια μεγάλη ευκαιρία, ώστε σε αυτό το 3ο μέρος της Σύγχρονης Τριλογίας Τρόμου του Χάντονφιλντ, να δίνονταν απαντήσεις για την ανερμήνευτη ψυχοσύνθεση του Μάγιερς.
Η διαμάχη μεταξύ του μασκοφόρου διακομιστή του Θανάτου & της υπεράσπισης της Ζωής απομυθοποιήθηκε, λόγω κακού σεναρίου.
Ωστόσο, αρκετά σημεία στην κινηματογραφική αισθητική του Τρόμου παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα.
Υπόθεση
Χάντονφιλντ, 2019. Βρισκόμαστε ένα χρόνο μετά την άγρια δολοφονία της Κάρεν από τον αδίστακτο Μάικλ. Ο νεαρός Κόρεϊ βλέπει ακόμη στο μυαλό του τραυματικές αναμνήσεις με τον Μάικλ Μάγιερς. Έχει αναλάβει να προσέχει το παιδί του ζεύγους Άλεν. Ο μικρός Τζέρεμι θα τον κλειδώσει στη σοφίτα, θυμίζοντάς του επίτηδες τις τρομακτικές στιγμές του Μάικλ. Έτσι ο πανικόβλητος Κόρεϊ, σπάζοντας την πόρτα θα κάνει έναν φόνο εξ’ αμελείας, με αποτέλεσμα το άτυχο παιδάκι να κείτεται νεκρό μπροστά στα τρομαγμένα μάτια των γονιών του…
Τέσσερα χρόνια μετά, τα δεδομένα έχουν αλλάξει στο Χάντονφιλντ. Αποδεικνύεται, ότι ο Μάικλ Μάγιερς έχει εξαφανιστεί, δίχως να αφήσει κάποιο ίχνος πίσω του. Παράλληλα, η Λόρι Στρόουντ έχει επιλέξει να ξεχάσει τη συνέβη το 1978, αλλά και το 2018, προσπερνώντας τις δικές της τραυματικές εμπειρίες, αλλά και την άγρια δολοφονία της κόρης της, Κάρεν, από τον ίδιο μασκοφόρο εφιάλτη. Ωστόσο, οι κάτοικοι της πόλης έχουν πλέον δηλητηριαστεί ψυχολογικά, παρουσιάζοντας τοξικές συμπεριφορές…
Η παρορμητική Άλισον θα εμπιστευτεί εκείνον, θεωρώντας τον ως παρεξηγημένο άτομο. Θα αισθανθεί μια πρωτόγνωρη απόπειρα ταύτισης μαζί του, επειδή ανέκαθεν μισούσαν την οικογένειά της, κατηγορώντας την, ότι η “προβληματική” Λόρι έφερε τον απειλητικό Μάικλ ξανά στην περιοχή. Η παθιασμένη γνωριμία των Άλισον και Κόρεϊ θα περισφίξει την Ισορροπία Καλοσύνης και Μοχθηρίας, επηρεάζοντας το Χάντονφιλντ με τον χειρότερο τρόπο…Ο Μάικλ ζει και θα συναντηθεί με τον ψυχικά διαβρωμένο Κόρεϊ…
Ανάλυση
Γενικώς…
Καταρχάς, για να μην χάνουμε χρόνο με επαναλαμβανόμενες επεξηγήσεις της όλης κινηματογραφικής φύσης, σε αυτή την ελπιδοφόρα και συνάμα απογοητευτική, Σύγχρονη Τριλογία Τρόμου…
Όσες/όσοι είστε γενικότερα λάτρεις των έργων “Halloween” (“Η Νύχτα με τις Μάσκες”) και θέλετε πολλές απαντήσεις, με πιο αναλυτική- ιδιαίτερη επιμέλεια για το σύγχρονο, συνολικά ενδιαφέρον εγχείρημα του σκηνοθέτη Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν, έχετε μια αξιόπιστη επιλογή, αν θέλετε να ικανοποιηθεί η σινεματική περιέργειά σας. Μπορείτε να διαβάσετε για τις 2 προηγούμενες σχετικές ταινίες του, τις Eretikes κριτικές των έργων “Halloween” (Η Νύχτα με τις Μάσκες, 2018) & “H Νύχτα με τις Μάσκες 2” (Halloween Kills), αντιστοίχως (https://eretikos.gr/epiloges/eretiki-kritiki-gia-tin-tainia-halloween-i-nychta-me-tis-maskes/177181 και https://eretikos.gr/politismos/eretiki-kritiki/eretiki-kritiki-tis-imiteloys-tainias-i-nychta-me-tis-maskes-2-halloween-kills/457409/ )
Πάμε τώρα, κατευθείαν στην ουσία! Αναρωτιόμασταν από το έτος 2018, πώς θα εξελιχθεί και φυσικά από πέρυσι (2021), πώς θα ολοκληρωθεί τελικά (2022) αυτή η Σύγχρονη Τριλογία Τρόμου στη φανταστική πόλη Χάντονφιλντ του Ιλινόις. Ας μιλήσουμε λοιπόν απευθείας για τη σύνδεση του τρίτου και τελευταίου μέρους της. Για την ταινία “Η Τελευταία Νύχτα με τις Μάσκες” (Halloween Ends, 2022).
Πιο Αναλυτικά…
Η ιστορία του έργου “Η Τελευταία Νύχτα με τις Μάσκες” (2022) έκανε κάτι, το οποίο δεν θα το φανταζόταν ποτέ κανένας μας. Αγνόησε την αναγκαία αμεσότητα του ολοζώντανου παρόντος και ταξίδεψε στο κοντινό μέλλον. Αρχικώς, για λίγο στην εισαγωγή του έργου (ορίζοντας το διάστημα μόλις ενός έτους μπροστά=2019), όπου προς στιγμήν φαινόταν υποσχόμενη μια τέτοια επιλεκτική προσέγγιση. Αργότερα όμως δυστυχώς αποδείχτηκε, ότι αυτό έγινε για όλο το έργο, ταξιδεύοντας χρονικά συν τέσσερα ακόμη έτη μπροστά, χωρίς να μας επεξηγήσει ποτέ το σενάριο, τι ακριβώς συνέβη παρελθοντικά κατά την κρίσιμη ημερομηνία 31/10/2018. Αφότου δηλαδή ο Μάικλ δολοφόνησε, με όλη του τη μοχθηρία, μεταξύ άλλων θυμάτων και την Κάρεν Νέλσον-Στρόουντ (κόρη της Λόρι Στρόουντ).
Ουσιαστικά, το νέο σενάριο αγνόησε τις ειλημμένες αποφάσεις από την δεύτερη ταινία στην καθοριστική εξέλιξη του τρίτου μέρους της Τριλογίας. Κάποιες από εκείνες τις αποφάσεις ήταν πράγματι εσφαλμένες. Αλλά δεν μπορείς ως δημιουργός, όταν πάρεις μια ξεκάθαρη θέση σε Τριλογία να μην την υποστηρίξεις στην πορεία. Συγκεκριμένα, το σενάριο της 3ης ταινίας αγνόησε από την 2η ταινία την έκρηξη μεταφυσικής οργής του Μάικλ (ο οποίος αντιστάθηκε παραπάνω από σθεναρά στην ισοπεδωτική ενέδρα ενός ολόκληρου πλήθους). Αλλά δεν μας παρουσίασε το νέο σενάριο ούτε την εκλογικευμένα αναμενόμενη, τραυματική αλυσιδωτή αντεκδίκηση της Λόρι (της οποίας την κόρη φόνευσε ο Μάικλ).
Αντί λοιπόν ο μασκοφόρος διακομιστής του θανάτου να επιτεθεί στη Λόρι και σε όλο το Χάντονφιλντ, όταν ήταν εξωπραγματικά ανίκητος…Τι έκανε ο ίδιος στο 3ο μέρος της Τριλογίας;! Κάτι ανούσιο! Εξαφανίστηκε από το Χάντονφιλντ για 4 με 5 χρόνια ή μάλλον κρυβόταν στους πιο απομακρυσμένους υπονόμους της πόλης για τόσα ακριβώς χρόνια! Γιατί; Έτσι! Χωρίς κάποια ιδιαίτερη εξήγηση. Σε ό,τι αφορά την αντίπερα όχθη, παραδόξως η Λόρι δεν το πήρε πιο προσωπικά από ποτέ. Παρότι η ίδια έπαθε παράκρουση, μετά από όσα πέρασε τα τελευταία 40 χρόνια εξαιτίας του παρανοϊκού Μάικλ, χάνοντας παράλληλα προσφάτως και την κόρη της από τα δολοφονικά χέρια εκείνου.
Ούτε επίσης αντιλήφθηκε με απόλυτη συνείδηση η Λόρι, ότι έχει κάποια ιδιαίτερη, εξωπραγματική σύνδεση η αιματοβαμμένη αντιπαλότητά της με τον Μάικλ. Ώστε μόνο η ίδια να μπορεί να τον σταματήσει, μια για πάντα…Τι έκανε τελικά η Λόρι;! Τον κυνήγησε; Τον έψαξε; Όχι. Έκανε κάτι ακόμα πιο άτοπο σε σχέση με τη σύνδεση των 2 προηγούμενων ταινιών! Χαλάρωσε…Αφήνοντας πίσω της το μένος και τις αφόρητες αναμνήσεις με τον Μάικλ. Αργότερα βέβαια τον αντιμετώπισε, αλλά αναγκαστικά.
Συμπεράσματα
Αυτό το αυταπόδεικτα ανοργάνωτο σενάριο προκαλεί πλέον δικαιωματικά την αμφισβήτηση έως και τη μερική διακωμώδηση σε κριτικούς και κοινό. Δηλαδή, ενώ ήδη η Λόρι είχε εμμονή μαζί με τον Μάικλ για 40 ολόκληρα χρόνια, τώρα που εκείνος εξολόθρευσε στο 2018 και την κόρη της, απειλώντας με μεταφυσικές δυνάμεις πλέον όλο το Χάντονφιλντ πιο πολύ από ποτέ, η ίδια ξαφνικά αποφάσισε…Να “συνταξιοδοτηθεί;” Αφήνοντας το παρελθόν πίσω της; Μα στον αντίποδα, εκείνη άρχισε να γράφει πλέον σε laptop για την ώριμη στάση ζωής της, σε ιδιωτικά απομνημονεύματα;!
Όχι, λυπάμαι! Αυτές δεν είναι καν επαγγελματικές επιλογές σεναρίου…Για την ακρίβεια, συνιστούν ένα πάρα πολύ κακό σενάριο! Θα δούμε τελικά νεκρό και ζωντανό στη διαχρονική, αιματηρή αντιπαλότητα Μάικλ και Λόρι. Αλλά αυτό δεν διασώζει τίποτα…Ακόμη και αν κατανόησε ενστικτωδώς η Λόρι, ότι όφειλε η ίδια να πλησιάσει στον θάνατο, για να σταματήσει αυτή την ανεξέλεγκτη, απόκοσμη διαμάχη.
Το γεγονός ότι απουσιάζει και εδώ το έξυπνο γράψιμο του σεναριογράφου Τζεφ Φράντλεϊ (1ο επιτυχημένο μέρος της Τριλογίας) δεν είναι τυχαίο. Αλλά ότι η απολύτως αρνητική παρουσία της συμπληρωματικής γραφής των Πολ Μπραντ Λόγκαν και Κρις Μπερνιέρ (3ο και χειρότερο μέρος της Τριλογίας) θα ξεπερνούσε σε κακές ιδέες, ορισμένες εσφαλμένες αποφάσεις του Σκοτ Τιμς (2ο ημιτελές μέρος της Τριλογίας), δεν το είχα φανταστεί ποτέ. Η υπόλοιπη σταθερή ομάδα είναι των Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν και Ντάνι ΜακΜπράιντ. Κατ’ εμέ, είναι δική τους ουσιαστικά η πραγματική ευθύνη, που δεν συνεργάστηκαν με τον Τζεφ Φράντλεϊ και τον Σκοτ Τιμς (ο οποίος τότε θα βελτιωνόταν) μαζί σε 2η και 3η ταινία.
Καλό Κινηματογραφικό Τρίπτυχο = Καλή Ατμόσφαιρα
Σκηνοθεσία, διεύθυνση φωτογραφίας, μοντάζ αποτελούν και πάλι θετικό παράγοντα σε τούτη την Τριλογία. Δημιουργούν και στο 3ο μέρος της οπτικά μια καλή ατμόσφαιρα ταινίας Τρόμου! Καθόλου τυχαία, διότι χρησιμοποιήθηκαν από τον σκηνοθέτη Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν οι ίδιοι αξιόπιστοι συνεργάτες σε μοντάζ (Τίμοθι Άλβερσον) & διεύθυνση φωτογραφίας (Μάικλ Σίμοντς). Το καλό αυτό κινηματογραφικό τρίπτυχο προσπερνά και δύο ακόμη λάθη του σεναρίου: Την κατά κύριο λόγο αδικαιολόγητη, ψυχολογική ταύτιση μεταξύ Άλισον και Κόρεϊ. Το γεγονός, ότι ο Κόρεϊ βίωσε κάτι τραυματικό, έως και μεταφυσικό με τον Μάικλ, το οποίο απλώς υπονοείται στο έργο.
Το κινηματογραφικό τρίπτυχο (και όχι το σενάριο) βοηθά το θεατή να κατανοήσει, ότι πιθανότατα ο νεαρός Κόρεϊ αποτελεί ένα μαγνητικό καταπίστευμα του ζωντανού Μάικλ Μάγιερς, μέσα σε ρεαλιστικά και μεταφυσικά πλαίσια (ο Σινεφίλ το καταλαβαίνει αμέσως, από τότε που ο νέος φορά τη φόρμα για το συνεργείο οχημάτων). Υπάρχει όμως μεταξύ τους στην πορεία και μια ηθικά συγγενική, συνειδητοποιημένη ταύτιση.
Το αρχικό, μαγνητικό κάλεσμα της δολοφονικής παράνοιας του Μάικλ προς τον μυημένο Κόρεϊ περιγράφεται κατάλληλα. Η μύηση αυτή, καταλήγοντας στα λημέρια ενός αφιλόξενου εκδικητικού αστέγου, αντιπροσωπεύει 2 αντιφατικά στοιχεία:
- Την εναντίωση κάθε κοινωνικού στρώματος στο πρόσωπο του Κόρεϊ, μέσα από την οπτική του ίδιου του νέου.
- Την οργή ενός περιθωριοποιημένου ατόμου για τον εκλεκτό του Μάικλ, μέσα από την οπτική του ίδιου του ηλικιωμένου αστέγου.
Σωστά ήρθε επίσης σταδιακά στο έργο το Οιδιπόδειο Σύμπλεγμα με την αυστηρή μητέρα του Κόρεϊ. Το ελπιδοφόρο φλερτ της Λόρι Στρόουντ με τον αρχιφύλακα Φρανκ Χόκινς εμφανίζεται με ωραίο μοντάζ και μας πείθει κάπως για τη νέα ζωή της Λόρι. Αντιστοίχως, η αδερφή της τραυματισμένης Σόντρα υπενθυμίζει σε Λόρι και θεατή, το πόσο δύσκολο είναι να ζήσει μια καινούργια ζωή εκεί η αδίκως στιγματισμένη Λόρι. Η διογκωμένη αντιπαράθεση του Κόρεϊ με τα παιδιά του Λυκείου έρχεται με σωστή κινηματογραφική αφήγηση, προσωποποιώντας ωραία την ακραία στοχοποίηση στο άτομό του.
Ορθά παρουσιάζεται και η παρορμητική αποκτηθείσα εμπιστοσύνη στη γνωριμία των Άλισον και Κόρεϊ. Αυτή η εμπιστοσύνη οδηγεί στο Πάθος των δύο νέων ανθρώπων. Η ερωτική συσχέτιση του Κόρεϊ με την Άλισον (και όχι η ψυχολογική ταύτιση) αντιπροσωπεύει μια νέα διάσταση παραλληλισμού στην αποτύπωση της επιβλητικής, αρχετυπικής κόντρας Μάικλ και Λόρι. Υπάρχει η περίσφιξη στην Ισορροπία μεταξύ Μοχθηρίας και Καλοσύνης. Με κυριότερη διαφορά, ότι στην περίπτωση των 2 νέων ανθρώπων γίνεται προσπέραση της λεπτής γραμμής μεταξύ Αγάπης και Μίσους. Αντιθέτως, στη σχέση των Μάικλ και Λόρι υπήρξε απαρεγκλίτως ανέκαθεν μόνο φόβος, μίσος και θάνατος.
Ερμηνείες
Η Άντι Μάτιτσακ (Άλισον, εγγονή της Λόρι) κρατά ζωντανό όλο το έργο! Τα συναισθήματα της ηθοποιού ανταποκρίνονται σωστά στη ριψοκίνδυνη ερωτική σχέση, που επιλέγει να ορίσει η Άλισον στη ζωή της. Ωραία στην ερμηνεία της και με την αμφισβητούμενη εμπιστοσύνη προς τη Λόρι. Αξιόπιστη ερμηνεία από τον Ρόχαν Κάμπελ (Κόρεϊ) σε κυρίαρχο ρόλο αφανούς αντιήρωα.
Οι πολύπειροι Τζέιμι Λι Κέρτις (Λόρι Στρόουντ) και Γουίλ Πάτον (Φρανκ Χόκινς) θα αποδώσουν ωραία και με έμμεση ζωντάνια το ελπιδοφόρο φλερτ μιας άλλης ηλικίας. Σημείωση: Για εκείνο το ολοκληρωτικά λανθασμένο, δραματικό “No…” που είπε η Λόρι σε αλλιώτικη, καθοριστική στιγμή, δεν ευθύνεται η ηθοποιός Τζέιμι Λι Κέρτις. Αλλά η σκηνοθεσία και το μοντάζ. Σημαντική εμφάνιση από την Κάντις Ρόουζ (Κυρία Άλεν, μητέρα του άτυχου Τζέρεμι), προσωποποιώντας μια ιδιαίτερη οπτική γωνία μίσους.
Μουσική
Ήταν τόσο κακές/αποδιοργανωτικές οι επιλογές του σεναρίου, αποσπώντας μου την προσοχή, που ειλικρινά δεν θυμάμαι καν, τι μουσική άκουσα μέσα στο έργο. Λυπάμαι και πάλι, Κύριε Τζον Κάρπεντερ. Αλλά ο κινηματογραφικός συνθέτης, μεταξύ άλλων, πρέπει να προσέχει και σε ποια ταινία προσφέρει τη μουσική του…
Γιάννης Κρουσίνσκυ
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα eretikos.gr