Μενού

ΝΗΣΙ, ΤΟ (Επαν.) - Κώστας Καρδερίνης

Ήταν η πρώτη του δημιουργία του Κι-ντουκ που είδαμε στους Νέους Ορίζοντες του 41ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρέα με τον Ρύκι και την Τίνα, φίλους πολυαγαπημένους. Και ταυτόχρονα ήταν η πρώτη φορά που παρουσιάστηκε ταινία του Κι-ντουκ στην Ελλάδα. Μας άφησε όλους άναυδους. Μας στοίχειωσε. Μας έστειλε στο καναβάτσο με φόρα.

1609 1

Η πόρνη (κοινωνία;) βρίσκεται στο επίκεντρο πολλών σεναρίων του. Η κοινωνία στην οποία μεγάλωσε την θεωρεί κατώτερο ον. Ο Κιμ την φαντάζεται φυλακισμένο πουλί, δαρμένο σκυλί, ψάρι πληγωμένο έξω απ’ τα νερά του. Ο ίδιος βρέθηκε στο στόχαστρο των γυναικών, φεμινιστριών και κριτικών, διότι υποστήριξε ότι αυτή η σκαιή πραγματικότητα ωριμάζει και σκληραγωγεί τα ίδια της τα θύματα. Πιστεύει με ασίγαστο πάθος πως ‘ό,τι δε σε σκοτώνει σε κάνει πιο δυνατό’ και εναντιώνεται με σθένος στην ηθική του αυτόματου σεξ.

Ιδανικό απόσταγμα αυτής της οπτικής αποτελεί Το νησί όπου τα όρια οδυνηρής πραγματικότητας και νοσηρής φαντασίωσης είναι διαπερατά και αξεδιάλυτα. Ο έρωτας συνδέεται άμεσα με την οργή και τον πόνο. Ωμή πρωτόλεια αθωότητα ανακατεμένη με αγωνία και θυμό, ηδονιστική βία και σαδιστική ομορφιά, περιβάλλονται από ένα οικοσύστημα εκπληκτικής δύναμης και σπάνιου κάλλους. Περιττό να τονίσω ότι η εικαστική φωτογραφία επιτείνει την αφύσικη φυσικότητα των καταστάσεων, όπως άλλωστε συμβαίνει και σ’ άλλες ταινίες του Κι-ντουκ.

1609 6

Η Βενετία του άνοιξε τις αγκάλες της και οι απανταχού σινεφίλοι γοητεύτηκαν από τις ακατέργαστες αντιθέσεις κουλτούρας και τοπίου, φύσης και ψυχισμού, ονείρου και εφιάλτη. Με την ταινία αυτή τον γνωρίσαμε κι εμείς, μέσα από τις πάντα πρωτοποριακές επιλογές των Νέων Οριζόντων του Δημήτρη Εϊπίδη. Ο ενθουσιασμός της εικόνας ακολούθησε τις σοκαριστικές εκπλήξεις με αποκορύφωμα την περιβόητη σκηνή με το αγκίστρι που θα μείνει χαραγμένη βαθιά σε όλους.

Κώστας Καρδερίνης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kemes.wordpress.com

Smart Search Module