ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ, ΤΟ - Τάσος Ντερτιλής

ΣΥΝΟΨΗ: Διάσημος Αμερικανός σκηνοθέτης και η σεναριογράφος σύντροφός του, ταξιδεύουν στο νησί Φόρε της Σουηδίας, εκεί όπου έζησε για χρόνια ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και γύρισε τις σπουδαιότερες ταινίες του, αναζητώντας την έμπνευση στο άγριο και υποβλητικό Σκανδιναβικό τοπίο.  Σταδιακά, το ειδυλλιακό κλίμα θα δώσει τη θέση του σε μνήμες, απωθημένα και ανομολόγητες επιθυμίες, σε όλα «αυτά τα αόρατα πράγματα που κυκλοφορούν σε ένα ζευγάρι», κάνοντας το νησί του Μπέργκμαν να μοιάζει με φυλακή, στοιχειωμένη από τη σκιά του μεγάλου σκηνοθέτη. Θα βγουν αλώβητοι από όλο αυτό;

Το αν θα βγουν αλώβητοι ίσως το μαθαίναμε σε μια άλλη ταινία που θα ήταν πραγματικός φόρος τιμής στον τεράστιο καλλιτέχνη αλλά και ομολογουμένως δύσκολο άνθρωπο Μπέργκμαν. Το μόνο κοινό αυτής της αφηγηματικά επίπεδης ταινίας με την τέχνη του Μπέργκμαν είναι τα εντυπωσιακά locations του Φόρε που αποτέλεσαν σκηνικό για αριστουργήματα όπως το Μέσα από τον Καθρέφτη και οι Σκηνές από ένα Γάμο. 

1575 2

Ενδεικτικά, το σεναριακό εύρημα που θέλει το ζευγάρι μας να φιλοξενείται στο οίκημα όπου γυρίστηκαν οι Σκηνές από ένα Γάμο αλλά και στο διάσημο από την ταινία κρεβάτι καταλήγει απλώς σε ένα εσωτερικό ανέκδοτο περί χωρισμού και ξεχνιέται στην πορεία καθώς η ηρωίδα μας Κρις περιπλανιέται από βράχο σε βράχο αναζητώντας την έμπνευση. Και όταν τη βρίσκει, η ταινία μέσα στην ταινία που ακολουθεί δεν ξεφεύγει από τα επίπεδα ενός μέσου αισθηματικού δράματος γαλλικής κοπής, πολύ μακριά από τα εσώψυχα των ηρωίδων του Μπέργκμαν που ξεχύνονταν βγάζοντας Κραυγές και Ψίθυρους.

Κρίμα γιατί θα μπορούσε να είναι κάτι παραπάνω αυτή η δυνάμει ενδιαφέρουσα ταινία, μια ταινία σχεδόν αυτοβιογραφική για τη σκηνοθέτη Μία Χάνσεν-Λοβ, καθώς μαζί με τον επί χρόνια σύντροφό της, τον διάσημο Ολιβιέ Ασαγιάς, είχαν ταξιδέψει και ζήσει στο Φόρε για λίγο καιρό, ακριβώς όπως και οι ήρωες της ταινίας της.

1575 3

Το casting επίσης δεν βοηθάει καθόλου αφού η χημεία ανάμεσα στην υποτονική Βίκι Κριπς και τον σεναριακά ανύπαρκτο Τιμ Ροθ είναι κατάχλωμη. Λογικό αφού σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, κανείς τους δεν ήταν η πρώτη επιλογή για το ρόλο του. Ευτυχώς, στην ταινία μέσα στην ταινία που ξεκινά κάπου στη μέση, όταν πια έχει τελειώσει η περιήγηση στις ομορφιές του Φόρε (μεταξύ των οποίων και ο τάφος του Μπέργκμαν), ανανεώνεται το ενδιαφέρον τόσο από την Μία Βασικόφσκα όσο και από τον εξαιρετικό Άντερς Ντάνιελσεν Λίε που υποδύονται τους χαρακτήρες που επινόησε η πένα της ηρωίδας μας.

Αν και η διεθνής κριτική αποθέωσε την ταινία, εμείς θα επιμείνουμε και, παραφράζοντας την αρχαία ρήση, θα λέγαμε «ου παντός πλειν ες Φόρε».

Επίσημη συμμετοχή στα Φεστιβάλ των Καννών, του Τορόντο, της Νέας Υόρκης και του Telluride.

Τάσος Ντερτιλής
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα grandmagazine.gr

Smart Search Module