Στο κουπέ ενός τρένου διαδραματίζεται το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας «Βαγόνι αριθμός 6», του Φινλανδού σκηνοθέτη Γιούχο Κουοσμάνεν (Μέγα Βραβείο στο φεστιβάλ Κανών, 2021). Σ’ αυτό, μια νεαρή Φινλανδή φοιτήτρια του πανεπιστημίου της Μόσχας ξεκινά ένα ταξίδι για την Αρκτική, στη δεκαετία του ‘80, περίοδο δηλαδή της Σοβιετικής Ένωσης, για να επισκεφτεί αρχαιολογικά ευρήματα κάπου κοντά στο Μούρμανσκ.
Η ταινία περιγράφει τις συναντήσεις που η φοιτήτρια έχει με διάφορα πρόσωπα στο κουπέ της δεύτερης θέσης όπου ταξιδεύει: ένα Ρώσο, αρχικά άξεστο άνθρωπο, που δεν χωνεύει κανένα, ιδιαίτερα το ίδιο το σοβιετικό κράτος, και που εργάζεται σε ορυχείο, με τον οποίο στη συνέχεια καταφέρνει να κάνει μια αρκετά ευχάριστη παρέα και να συνεννοηθεί μαζί του, κι ένα πολύ αρχικά φιλικό, μουσικό συμπατριώτη της, που τελικά την κλέβει.
Ο Κουοσμάνεν (βραβείο καλύτερης ταινίας στο τμήμα «Ένα κάποιο βλέμμα» στις Κάνες το 2016 για την ταινία του «Η πιο ευτυχισμένη μέρα στη ζωή του Όλι») εστιάζει την κάμερα του στα βασικά του πρόσωπα, καταγράφοντας τις σχέσεις που αρχίζουν να αναπτύσσονται μεταξύ τους, συχνά με χιούμορ και δημιουργώντας ταυτόχρονα τη σωστή ατμόσφαιρα με τα κοινωνικά και άλλα προβλήματα της εποχής (τη μίζερη ζωή των ανθρώπων που έχουν χάσει την πίστη τους στο καθεστώς, αλλά και την, παρόλη τη γύρω μιζέρια, καλή τους διάθεση, καθώς και τα διάφορα καθημερινά προβλήματα σε ένα όχι ιδιαίτερα φροντισμένο τρένο), και αποσπώντας πολύ καλές ερμηνείες από όλο το καστ του. Με την ταινία του αυτή ο Καουσμάνεν προσθέτει το όνομά του πλάι σε σκηνοθέτες όπως ο Άκι Καουρισμάκι, που τα τελευταία χρόνια δίνουν μια νέα πνοή στον φινλανδικό κινηματογράφο.
Νίνος Φένεκ Μικελίδης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα enetpress.gr