Μενού

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΥΣ - Γιάννης Ζουμπουλάκης

Στο κοινωνικό δράμα του συγγραφέα και ενίοτε σκηνοθέτη Εμανουέλ Καρέρ, η Ζιλιέτ Μπινός παίζει με πειθώ την Μαρί, μια κάπως καταθλιπτική αλλά επιτυχημένη συγγραφέα, που προκειμένου να βγει από το «τέλμα» αποφασίζει να δουλέψει ως «κατάσκοπος»: ακολουθώντας τις διαδικασίες ανεύρεσης εργασίας μέσω κρατικών υπηρεσιών, παριστάνει την άνεργη και βρίσκει τελικά δουλειά στα φέρι μποτ που κάνουν καθημερινά το δρομολόγιο Κιστρεχάμ (Γαλλία) – Πόρτσμουθ (Αγγλία).

1491 5

Με αυτόν τον τρόπο εισχωρεί στις ζωές μιας ομάδας καθαριστριών που εργάζονται σε αυτά, με στόχο να τις καταγράψει. Μπαίνοντας ωστόσο μυστικά στις ζωές τους, χωρίς φυσικά οι γυναίκες να γνωρίζουν την πραγματική ιδιότητά της, η Μαρί κάνει μια δημοσιογραφική στην ουσία έρευνα και γνωρίζει ότι ο νούμερο ένα κανόνας σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η αποστασιοποίηση από το θέμα. Σε αυτό ακριβώς το σημείο όμως εισχωρεί ο ανθρώπινος παράγοντας που είναι και ο μοχλός της ταινίας του Καρέρ: βλέποντας τις δυσκολίες του «πραγματικού» κόσμου, η Μαρί παρασύρεται από τα συναισθήματά της, οπότε η θέση της γίνεται ακόμα πιο δύσκολη.

Ο κοινωνικός χαρακτήρας, ο προβληματισμός όπως και η αισθητική αυτής της απολύτως αφηγηματικής και στρωτά ειπωμένης ιστορίας (που μάλιστα είναι βασισμένη σε δημοσιογραφικό βιβλίο της Φλοράνς Ομπενάς), αγγίζει κάπως εκείνο των ταινιών του Κεν Λόουτς ή των αδελφών Νταρντέν, ενώ από την ταινία σχεδόν απουσιάζει ο διδακτισμός με το δάχτυλο σηκωμένο. Και λέω σχεδόν διότι κατά βάθος το «Ανάμεσα σε δυο κόσμους» είναι πιθανό να θέλει να σχολιάσει την εκμετάλλευση που ζουν αυτές οι φτωχές γυναίκες που ενώ εργάζονται σκληρά δεν αμείβονται όπως θα έπρεπε. Σε κάθε περίπτωση είναι ένα έντιμα δοσμένο, λιτό χρονικό που βγάζει στην επιφάνεια τις συνθήκες ζωής, τα προβλήματα και τα εμπόδια που έχουν να αντιμετωπίσουν γυναίκες οι οποίες ως ηρωίδες του σινεμά, βρίσκονται στις παρυφές του.

Γιάννης Ζουμπουλάκης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα tovima.gr

 

Smart Search Module