ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΠ' ΤΟΝ ΒΟΡΡΑ, Ο - Κουταλάς Ανδρέας

Γυρίζοντας πίσω στον χρόνο, σ’ εκείνο το αδιευκρίνιστο σημείο όπου η καταγεγραμμένη Ιστορία αναμειγνύεται με τους θρύλους και τις αλληγορίες, οι φιλμικές παραμυθίες του Ρόμπερτ Έγκερς συνδυάζουν τη σχολαστική έρευνα με την ειλικρινή πίστη στον αποκρυφισμό. Ο κόσμος του είναι ζωντανός, με αυθεντικές λεπτομέρειες, αλλά και εξίσου γεμάτος από ανεξήγητες εικόνες, με αποτέλεσμα το παράξενο να είναι ωσεί παρόν.

Η ιστορία ξεκινά με την επιστροφή του βασιλιά Αουρβαντίλ, μετά από μία αποστολή στο εξωτερικό. Ο Άμλεθ, ο μικρός γιος του, αδημονεί να έρθει η μέρα που θα κληρονομήσει το βασίλειό του, επειδή ένα τελετουργικό μύησης που εκτελείται διαβεβαιώνει ότι η μοίρα του είναι σφραγισμένη, χωρίς όμως να παράσχει περαιτέρω λεπτομέρειες. Λίγο αργότερα, ο Φιολνίρ, ο θείος του Άμλεθ, στήνει ενέδρα και δολοφονεί τον βασιλιά-αδελφό του. Ταυτόχρονα, διατάζει να θανατωθεί ο μικρός διάδοχος, κρατώντας τη  βασίλισσα στο πλευρό του. Φεύγοντας από το Βασίλειο με μία βάρκα, ο νεαρός ορκίζεται εκδίκηση. Δύο δεκαετίες αργότερα, έχει πια γίνει ένας ατρόμητος πολεμιστής, που εισβάλλει σε χωριά και τα λεηλατεί, μέχρι τη στιγμή που μία μάντισσα τού θυμίζει τον αιώνιο όρκο του: οφείλει να εκδικηθεί τον άδικο χαμό του πατέρα του, να σώσει τη μητέρα του και να σκοτώσει τον άπληστο θείο του. Καθώς ο Άμλεθ θέτει σε εφαρμογή το σχέδιό του για εκδίκηση, η ταινία αφήνει πίσω της τη μεγαλειώδη συμπεριφορά και βαρβαρότητα του πρώτου μέρους της και κινείται με πιο αργούς ρυθμούς.

1460 4

Αν και το στιλ του εξακολουθεί να πηγάζει από τους σκανδιναβικούς θρύλους, ο Έγκερς είναι ξεκάθαρα γοητευμένος από τη δύναμη του πνευματικού πεδίου της σκανδιναβικής κουλτούρας και απεικονίζει και τα δύο με ζωηρές λεπτομέρειες. Όταν η προσπάθεια του Άμλεθ να αποκτήσει ένα μυθικό σπαθί τον αναγκάζει να βρεθεί κάτω από τη γη, όπου τα όρια μεταξύ της υπαρκτής ζωής και της μετά θάνατον ζωής είναι ακόμα συγκεχυμένα, ο Έγκερς βρίσκει το ιδανικό σκηνικό στα ηφαιστειακά τοπία της Ισλανδίας, με τη φωτιά να μαίνεται κάτω από τα βουνά πάγου – ένα τοπίο τόσο αρχέγονο, όσο ο μύθος και η μαγεία που ενυπάρχει σ’ αυτόν.

Μεγάλη η συμβολή στο όλο εγχείρημα είναι και η παρουσία του Σκάρσγκαρντ στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Σωματικά ασυμβίβαστος, ο Σουηδός ηθοποιός διακατέχεται από μία μοναδική αποφασιστικότητα. Εκπέμπει την οργή του Άμλεθ και, ταυτόχρονα, διατηρεί ένα αρκετά επιδέξιο πλεονέκτημα ως ερμηνευτής για να σκιάσει τις εκφράσεις του με μία αγωνία και μία αβεβαιότητα. Είναι ένας σπάνιος ερμηνευτής, που μπορεί να μεταφέρει την παράξενη, πλην όμως συμπαθητική αφέλεια ενός χαρακτήρα που τον έχουμε δει να καρφώνει το τσεκούρι του σ’ ένα άλογο, να δαγκώνει το αυτί ενός ανθρώπου ή να ουρλιάζει προς το φεγγάρι σαν να είναι άγριο ζώο. Το ίδιο και η Άνια Τέιλορ-Τζόι, η συμπρωταγωνίστρια του, με την ταινία να αντανακλά τη δική της απόκοσμη απήχηση.

Η ταινία, όμως, καταγράφεται κυρίως ως ένας θρίαμβος ενός φιλμικού οράματος ωμής βίας. Ατμοσφαιρικού και συνεπούς. Διαθέτει υπέροχες σκηνές και μαζί δυνατές ερμηνείες, παρουσιάζοντας με εκπληκτική καθαρότητα το μονοπάτι της εκδίκησης. Ο Έγκερς, μέσα από την αγριότητα της αιματοχυσίας και το ηθελημένα παράξενο πάντρεμα του αίματος, της φωτιάς και της θλίψης στήνει ένα αστραφτερό πνευματικό βασίλειο, το οποίο απεικονίζει χωρίς επιφυλάξεις.


Ανδρέας Κουταλάς

Smart Search Module