Μενού

ΑΝΤΙΟ ΚΥΡΙΕ ΧΑΦΜΑΝ - Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος

Παρίσι 1941. Ο Φρανσουά Μερσιέ, ένας συνηθισμένος άντρας με μόνο σκοπό να κάνει οικογένεια με την αγαπημένη του Μπλανς, εργάζεται για τον κύριο Χαφμάν, έναν ταλαντούχο Εβραίο κοσμηματοπώλη. Υπό τη σκιά της γερμανικής κατοχής, εργοδότης και υπάλληλος αναγκάζονται να συνάψουν μία συμφωνία που με το πέρασμα του χρόνου θα επηρεάσει τη ζωή τους ανεπανόρθωτα.

Ο Χαφμάν φυγαδεύει τα τρία παιδιά και τη σύζυγό του, αλλά εκείνος δεν προλαβαίνει να μεταβεί στην ουδέτερη ζώνη ? έχει μπλόκα Γερμανών στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και δεν βρίσκει άλλη λύση από το να επιστρέψει άπραγος. Φυγάς στο σπιτικό του και υπάλληλος του πρώην υπαλλήλου του, εργάζεται στην ειδικότητα που γνωρίζει όσο κανείς άλλος, για να πληρώνεται ένα μικρό ποσόν, όσο και ο Φρανσουά, και να στέλνει οικονομική βοήθεια στην οικογένειά του στον Νότο της Γαλλίας, μέσω του Φρανσουά.

Ο Φρεντ Καβαγιέ, που γυρίζει περιπέτειες και κωμωδίες με την επαγγελματική άνεση των παλιών σκηνοθετών, διασκευάζει ελεύθερα τη μεγάλη θεατρική επιτυχία του φίλου του και συγγραφέα Ζαν Φιλίπ Νταγκέρ, που έκλεισε μια θριαμβευτική πορεία 750 παραστάσεων στις γαλλικές σκηνές και απέσπασε τα σημαντικά βραβεία Μολιέρ του 2017. Παίρνει μια κλασική ιστορία από τον δραματικό κανόνα του είδους και εστιάζει στον αόρατο πόλεμο μακριά από τα χαρακώματα, στη λεπτή γραμμή μεταξύ του δωσίλογου και του ουδέτερου παρατηρητή στην καρδιά μιας πολιορκημένης πόλης.

1427 2

Ο Μερσιέ εκδηλώνει την ευγνωμοσύνη του προς το σωστό αφεντικό του, σεβόμενος το γεγονός πως του μαθαίνει μια δύσκολη τέχνη με πολλά μυστικά. Δεν μπορεί να κάνει παιδί, που τόσο θέλει, δεν δέχεται να υιοθετήσει και η γυναίκα του, ως δύσπιστος άνθρωπος, δεν καλωσορίζει εγκάρδια την αναγκαστική παρουσία του ιδιοκτήτη του δανεικού σπιτιού τους. Ο Μερσιέ βρίσκεται στη δυσχερή θέση του ισορροπιστή και ο Χαφμάν, ένας ψύχραιμος, συχνά αποστασιοποιημένος άνθρωπος με αρχές και παιδεία, δοκιμάζεται.

Η αντιστροφή των ρόλων γίνεται το επίκεντρο της ταινίας: χωρίς να ξεχνά τον σεβασμό και την υποχρέωση, επηρεάζεται από την Μπλανς και φέρεται σκληρά στον δοκιμαζόμενο Χάφμαν, που έχει περάσει σε μειονεκτική θέση. Ένα παιχνίδι εξάρτησης και εξουσίας διαδραματίζεται μέσα σε τέσσερις τοίχους και αγγίζει την ύβρι όταν ένας Γερμανός αξιωματικός (ο Νικολάι Κίνσκι, μοναχογιός του Κλάους) παραγγέλνει κοσμήματα με ναζιστικά σύμβολα που φιλοτεχνεί κρυφά στο υπόγειο ο Εβραίος Χαφμάν.

Το Αντίο Κύριε Χάφμαν προδίδει συχνά τις θεατρικές καταβολές του και η στατική συνολική εντύπωση μετριάζεται από τη βουβή αγωνία του Ντανιέλ Οτέιγ και τη λεπτή, άρτια εναρμονισμένη με τους κώδικες της εποχής εναλλαγή λακωνικών διλημμάτων, όπως αποτυπώνονται δεξιοτεχνικά στο πρόσωπο του Ζιλ Λελούς, αγαπημένου πρωταγωνιστή του Καβαγιέ. Ένα ακαδημαϊκό, d?j? vu δράμα.

Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα lifo.gr

Smart Search Module