Μενού

ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟΝ ΝΕΙΛΟ - Αλέξης Δερμετζόγλου

«Η επιθυμία θολώνει τα μάτια»(Κομφούκιος)

Ο Κένεθ Μπράνα κάνει τη μεγάλη έκπληξη μέσα στο άνυδρο κινηματογραφικό τοπίο και σκηνοθετώντας ένα αλλοτριωμένο θέμα, στο «Έγκλημα στο Νείλο», προχωράει σε μια τεράστια ανατροπή τόσο στο είδος, όσο και στη σκηνοθετική αντίληψη: Πλαγιοκοπεί την Αγκάθα Κρίστι μεταφέροντας το κλασικό ερώτημα «ποιος έκανε το έγκλημα;» σε μια ανθρωποκεντρική πλατφόρμα όπου όλα γίνονται και εξελίσσονται μέσα από το βλέμμα του Ηρακλή Πουαρό, που υποδύεται εξαιρετικά ο ίδιος ο σκηνοθέτης: Ο Μπράνα στα 60 του έχει φτάσει στη ζητούμενη ανδρική ωριμότητα, εκείνη που βρήκαν στην ίδια περίπου ηλικία οι Λουκίνο Βισκόντι και Σέρτζιο Λεόνε.

1397 4

Γνωρίζει πια καλά και δε φοβάται να το διατυπώσει ότι τα πάντα πηγάζουν από την επιθυμία, τον τρόπο με τον οποίο αυτή καταπιέζεται και ξεθυμαίνει, αλλά και τη διαδικασία απελευθέρωσής της. Με αυτή την αισθητική προσέγγιση ακυρώνει τους πάντες και τα πάντα δίνοντας ένα καλό μάθημα τόσο στους σύγχρονους σκηνοθέτες, όσο και στους γράφοντες για το σινεμά. Με σημείο αναφοράς την ίδια τη μνήμη, κάτι που θυμίζει τον Αλέν Ρενέ, με μία παλαιομοδίτικη ιστορία του 1937 σχολιάζει άμεσα και καίρια το 2022. Με ένα φανταστικό φινάλε που θα περάσει στην ανθολογία του κινηματογράφου δείχνει πολύ καλά πως η μνήμη μπορεί να απελευθερώσει την επιθυμία και να την ενσωματώσει σε μια νέα ζωντανή φαντασίωση.


Αλέξης Δερμετζόγλου

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kemes.wordpress

Smart Search Module