H Λία μία πρώην δασκάλα, ψάχνει απεγνωσμένα την ανηψιά της Τέκλα, εφόσον θέλει να εκπληρώσει την επιθυμία της αδελφής της που έχει πεθάνει. Παρέα με έναν νεαρό θα κάνουν το πέρασμα από την Γεωργία στην Κωνσταντινούπολη όταν αυτός την πληροφορεί πως η ανηψιά της βρίσκεται εκεί και ζει ως τρανς γυναίκα. Σε αυτό το οδοιπορικό αναζήτησης θα βρεθούν με την Εβρίμ, μία δικηγόρο που προσπαθεί να κερδίσει την εκτίμηση των γύρω της και που μάχεται μέσα σε αντίξοες συνθήκες για τα δικαιώματα των τρανς ατόμων.
Σε σκηνοθεσία του Γεωργιανού Λεβάν Ακίν, που τo 2019 είχε κερδίσει εντυπώσεις με το πολύ καλό AND THEN WE DANCED και που τώρα ο ίδιος επιλέγει να μην προβάλλει την ταινία στην χώρα του ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τις κοινωνικές διακρίσεις που μαστίζουν την κοινωνία της Γεωργίας, και που τώρα χρησιμοποιεί την Τουρκία και συγκεκριμένα την Κωνσταντινούπολη για να κάνει την ταινία του, το ΠΕΡΑΣΜΑ είναι μία δραματική ταινία αναζήτησης, με επίκεντρο τρεις ανθρώπους και έναν χαρακτήρα φάντασμα που τον αναζητάει μαζί και ο θεατής. Η ταινία ξεκινάει σε ένα παραθαλάσσιο χωριό της Γεωργίας και γρήγορα μεταφέρει την δράση της στις κακόφημες συνοικίες της Κωνσταντινούπολης, η οποία γίνεται ένα εξαιρετικό ζωντανό σκηνικό στο οποίο οι πρωταγωνιστές θα ζήσουν και την προσωπική τους αναζήτηση.
Καλογραμμένο σενάριο, η σχέση της Λία με τον Άτσι αποτυπώνεται εξαιρετικά και ο ρόλος της Εβρίμ έρχεται ως βοηθητικό θεμέλιο για την ιστορία της ταινίας για να συνεχίσει το έργο της Λία, η οποία θα ζήσει την προσωπική της αναζήτηση. Ο Λεβάν Ακίν διευθύνει τους ηθοποιούς του εξαιρετικά, τους εντάσσει με τους ρόλους που τους δίνει στο ζωντανό σκηνικό και παραδίδει μία τρυφερή ταινία, με αρχή μέση και τέλος, με την πόλη και τους ανθρώπους της (ακόμα και τις γάτες) να αποτελούν το τέλειο σκηνικό. Σκηνοθετικά ο Ακίν επιλέγει να τρυπώνει την κάμερα του παντού, να την κρύβει πίσω από παράθυρα και πόρτες αλλά και να της δίνει μεγάλες διαδρομές όπως δίνει και στους ηθοποιούς του.
To ΠΕΡΑΣΜΑ είναι μία πολύ αυθεντική και ευαίσθητη ταινία, μικρού βεληνεκούς αλλά με πολύ καλές ερμηνείες, που ψάχνει να βρει ”περάσματα” ανθρωπιάς και ευτυχίας, ένα οδοιπορικό οδηγούμενο από την αρχή σε ένα συγκινητικό φινάλε για τους ήρωες της αλλά και για τον ίδιο τον θεατή.
Αχιλλέας Βασιλείου
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα cinepivates.gr