Η πρώτη ταινία του Ιρανού και πολιτογραφημένου Έλληνα, Σιαμάκ Ετεμάντι, που ζει εδώ και 25 χρόνια περίπου στην Αθήνα, είναι ένα στιβαρό δραματικό οδοιπορικό με γερές δόσεις μυστηρίου και σασπένς. Το «Pari» (το όνομα της ηρωίδας την οποία υποδύεται σπαραχτικά η εξαιρετική Μελίκα Φορουτάν) έχει γόνιμες σεναριακές ιδέες γύρω από την έννοια της πατρίδας και της θρησκείας, της ελευθερίας και τη θέση της γυναίκας, της αναζήτησης ταυτότητας και της προόδου σε ένα κόσμο σκοταδισμού και βίας.

pari2

Ο Ετεμάντι καταφέρνει, με αμεσότητα και σκηνοθετική «μαγκιά», να σχολιάσει διεξοδικά την περίπλοκη κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι ήρωες σε μια ξένη και αφιλόξενη πόλη σαν την Αθήνα. Από το πρώτο κιόλας βράδυ που η Παρί και ο σύζυγός της βρίσκουν το σπίτι που έμενε ο γιος τους στα Εξάρχεια, ξετυλίγεται μια ιστορία, που παρά το αποσπασματικό της στιλ, ανάμεσα στο υπαρξιακό θρίλερ και την πολιτική καταγγελία, υπενθυμίζει διαρκώς και επίμονα την αλήθεια της: το σενάριο αντιμετωπίζει με τόλμη και αποφασιστικότητα την «αυτοβιογραφική» θεματολογία ενός έργου που κερδίζει διαρκώς πόντους, χάρη στη συναισθηματική βαρύτητα και την ποιητική υπέρβαση – χαρακτηριστικά που εντείνονται στη σκηνή που τα ρούχα της ηρωίδας παίρνουν φωτιά στη διάρκεια συγκρούσεων μεταξύ ΜΑΤ και αναρχικών, που χρησιμοποιεί ο σκηνοθέτης για να σκιτσάρει εν τέλει ένα αλησμόνητο, πολύπλοκο γυναικείο πορτρέτο που πατά γερά στο σήμερα, στο χτες, αλλά κυρίως στο αύριο.

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα athensvoice.gr