Παρότι πλάνα ναζιστικών συγκεντρώσεων, παρελάσεων, πογκρόμ και ομιλιών έχουν γεμίσει πολλάκις τη μικρή και τη μεγάλη οθόνη, η εικόνα ενός κατάμεστου σταδίου με χιλιάδες οπαδούς του Αδόλφου Χίτλερ να υψώνουν τα χέρια τους στον ουρανό εκστασιασμένοι, εξακολουθεί να σοκάρει. Έτσι αφοπλιστικά ξεκινάει και το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Λουτζ Μπέκερ, το οποίο σκιαγραφεί την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία, από την αφάνεια μέχρι την παντοδυναμία στην ηγεσία του Ράιχσταγκ. Ο Μπέκερ κατασκευάζει μια αφήγηση με αποκλειστικό υλικό πλάνα αρχείου, αλλά και ταινιών του Μεσοπολέμου, ώστε να αφήσει τα γεγονότα να μιλήσουν από μόνα τους.
Όσο παραπαίει η Δημοκρατία της Βαϊμάρης και η οικονομική κρίση βαθαίνει τόσο τα στίφη των ναζιστών αυξάνονται, ενώ όποιες μορφές αντίστασης μοιάζουν μάταιες. Στον αντίποδα ο πολιτισμός ανθούσε, με το φιλμ να δείχνει τον Μπάστερ Κίτον και την Τζόζεφιν Μπέικερ να επισκέπτονται το Βερολίνο, ενώ ένα ολόκληρο έθνος ερωτευόταν τη Μαρλέν Ντίτριχ στον «Γαλάζιο Άγγελο». Αντίστοιχα γοητεύτηκε από τη δηλητηριώδη αυτοπεποίθηση των ναζί, εκείνων που περιχαρείς έκαιγαν βιβλία και παρέλαυναν με πυρσούς, αγνοώντας πως έτσι έσκαβε το λάκκο του.
Γιάννης Καντέα Παπαδόπουλος
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα athinorama