Μενού

ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ - Στράτος Κερσανίδης

1804 2

Ματιές στην Ιστορία

Ένας σκηνοθέτης και η βοηθός του βρίσκονται στην Τεργέστη, γυρίζοντας ένα ντοκιμαντέρ για το Ρήγα Φεραίο. Με αυτήν την αφορμή το σήμερα συναντά την Ιστορία σε μια πολυεθνική πόλη στην οποία υπήρχε το 18ο αιώνα σημαντική ελληνική κοινότητα. Εκεί όπου έφτασε και ο μεγάλος έλληνας επαναστάτης, λόγιος και οραματιστής και εκεί συνελήφθη, κατόπιν προδοσίας, από τους Αυστριακούς οι οποίοι τον παρέδωσαν στους Τούρκους που τον σκότωσαν με στραγγαλισμό στο Βελιγράδι. Ακολουθώντας, λοιπόν, τα βήματά του, το κινηματογραφικό συνεργείο επισκέπτεται το ορθόδοξο νεκροταφείο της Τεργέστης από όπου βγαίνουν μερικά φαντάσματα ανθρώπων που έζησαν εκείνα τα χρόνια και που περιφέρονται στην πόλη παρατηρώντας, αναπολώντας, συζητώντας και κρίνοντας, συχνά, τα όσα συμβαίνουν.

Αυτόν τον ιδιαίτερο τρόπο επέλεξε ο Θάνος Αναστόπουλος με την ταινία «Φαντάσματα της Επανάστασης» για να μιλήσει για την ιστορία αλλά και για το παρόν. Έτσι παρακολουθούμε τον σκηνοθέτη που προετοιμάζει την ταινία του, μία ξεναγό η οποία μιλά σε τουρίστες για τα ελληνικά μνημεία της πόλης και τα φαντάσματα που παρακολουθούν και αφηγούνται τις δικές τους ιστορίες. Φαντάσματα ανθρώπων γνωστών όπως ο Ρήγας Βελεστινλής, φυσικά, ο έμπορος Δημήτρης Καρυτσιώτης και ο ήρωας της επανάστασης Λάμπρος Κατσώνης, ο Ναπολέων και ο φιλέλληνας Σατωβριάνδος (Σατομπριάν) αλλά και άνθρωποι απλοί και άγνωστοί όπως ένας ναύτης που σκοτώθηκε στο Μεσολόγγι και ένας λιμενεργάτης.

Ο Θάνος Αναστόπουλος μέσα από το κοίταγμα στην Ιστορία μιλά για το ρατσισμό (μια ηλικιωμένη στο λεωφορείο που σχολιάζει τους ξένους), τον εθνικισμό (ένας Σέρβος που υποστηρίζει πως η Τεργέστη είναι δική τους), την πολιτική προσφυγιά, την επανάσταση σήμερα κι αν υπάρχουν οι συνθήκες για κάτι τέτοιο. Μάλιστα, ακούγεται και η Διεθνής ως υπόκρουση, που υπενθυμίζει την παγκοσμιότητα των προβλημάτων. Πάνω απ’ όλα όμως πατάει επάνω στα βήματα του παρελθόντος, αναπολεί μαζί με τα φαντάσματα των ανθρώπων, επισκέπτεται τα ερειπωμένα μνημεία που προορίζονται για πώληση και εκμετάλλευση. Και ανάμεσα σε όλους αυτούς κυκλοφορεί όμορφη και αγέρωχη η Ελευθερία, το φάντασμα της Ελευθερίας, στην οποία αναφέρεται ο Ρήγας ως τη μοναδική γυναίκα που αγάπησε.

Μια άλλη ματιά, μια διαφορετική κινηματογραφική προσέγγιση, μια ταινία με χιούμορ η οποία μπορεί να είναι μυθοπλασία αλλά θα μπορούσε να είναι και ντοκιμαντέρ. Στην ταινία ακούγεται η θαυμάσια διασκευή του τραγουδιού «Μαύροι κλέφτες» από τους Αέρα Πατέρα.

Στράτος Κερσανίδης
Το κείμενο δη
μοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kersanidis.wordpress.com

Smart Search Module