Μενού

Τα ερωτικά τρίγωμα στο σινεμά

1334Από την ταινία του Γκοντάρ "Μια γυναίκα παντρεμένη"

Η  βραβευμένη ταινία της Κλερ Ντενί  διαχειρίζεται το ευαίσθητο θέμα ενός ερωτικού τριγώνου. Αυτό είναι ένα θέμα, που πέρα από την σκανδαλοθηρία, είναι βαθύτατα κοινωνιολογικό, ψυχολογικό και κάποιες φορές αποχτάει αστυνομικές και δικαστικές προεκτάσεις. Έχει σχέση και με την σεξουαλικότητα, την αίσθηση της ελευθερίας, αποχτώντας πρόσβαση σε πολλές καταστάσεις. Γίνεται αιτία διαζυγίων, διασυρμών και σκανδάλων σε μια παγκόσμια κοινωνία που παραμένει βαθύτατα πατριαρχική. Το σινεμά το αντιμετώπισε με πολλούς τρόπους, δεδομένου ότι το «θέμα» είναι αρκετά δημαγωγικό.

Γκονταρικός διαμοιρασμός

Μπορεί να τροφοδοτήσει κωμωδίες, δράματα, νουάρ, κοινωνιολογικές έρευνες και δοκίμια. Κλασική παραμένει η περίπτωση της ταινίας του Γκοντάρ «Μια γυναίκα παντρεμένη»(1967). Η Σαρλότ, διαμοιράζεται μεταξύ του αεροπόρου συζύγου της και του εραστή της ηθοποιού, χωρίς ίχνος ενοχής. Όλα δείχνουν  ότι τις πιο σοβαρές και φιλόδοξες κοινωνιολογικές ταινίες για το θέμα των ερωτικών τριγώνων, γύρισε ο Κλοντ Σαμπρόλ. Φρόντισε να είναι τομές στις συμπεριφορές της μεγαλοαστικής τάξης.

Καλύτερος όλων ο Σαμπρόλ

Η «΄Απιστη γυναίκα» εντυπωσίασε για την ακρίβειά της και έγινε και πετυχημένο αμερικάνικο ριμέηκ  από τον Αντριάν Λιν. Ο Γάλλος δημιουργός  έδωσε χαρακτήρα νουάρ στην μυθοπλασία.  Συνέχισε με το άκρως  διεισδυτικό «Λίγο πριννυχτώσει», καλός στον «Ματωμένο γάμο» και αργότερα επανήλθε με το καθαρόαιμο πλέον νουάρ «Αθώοι με βρώμικα χέρια». Οι κινηματογραφικές καταθέσεις του ήταν άκρως σημαντικές.

Αμερικανοί και με νουάρ

Το θέμα του τριγώνου απασχόλησε το κλασικό αμερικανικό σινεμά από τη δεκαετία του ΄30 με  δράματα, κωμωδίες, μελό, ενώ, όταν έφθασε η ακμή του κλασικού ασπρόμαυρου κλασικού νουάρ, είχαμε πολλά εξαιρετικά δείγματα. Αντιπροσωπευτικά μόνον  αναφέρω το« Ο ταχυδρόμος χτυπάει δυό φορές»(από το μυθιστόρημα του Κέην) με τους Τζον Γκάρφηλντ, Λάνα Τάρνερ εραστές που σκοτώνουν τον σύζυγο.

Σ΄ αυτό το μοτίβο κινείται και η περίφημη οσκαρική ταινία του Μπίλυ Γουάιλντερ «Με διπλή ταυτότητα». Όταν όμως αναφερόμαστε σε νουάρ και τρίγωνα, πάντα κάνουμε στάση στο ρομαντικό κλασικό του Μάικλ Κάρτιζ«Καζαμπλάνκα» με του Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ, Ίνγκριντ Μπέργκμαν. Κλίνει προς τον ρομαντισμό το θέμα του τριγώνου στο  κλασικό ασπρόμαυρο, ευαίσθητο, ποιητικό  δράμα «Σύντομη συνάντηση» του Ντέηβιντ Λιν.

Ονόματα, τρίγωνα και ιστορίες σε ταινίες που αγαπήθηκαν, τριγωνικές σχέσεις με δυσκολίες, πείσματα και δράματα, καταγράφονται ως εξής: Αν στην «Καζαμπλάνκα» έχουμε τους Ρικ (Χάμφρευ Μπόγκαρντ), Ίλσα (΄Ινγκριντ Μπέργκμαν), Βίκτορ(Πολ Χένραϊντ), στο οσκαρικό δράμα εποχής «΄Οσα παίρνει ο άνεμος»θα βρούμε τους Ρετ (Κλάρκ Γκέιμπλ), Σκάρλετ (Βίβιαν Λι), ΄Ασλι (Λέσλι Χάουαρντ). Στα 1946 ο Χίτσκοκ γυρίζει το  κατασκοπευτικό και ρομαντικό οσκαρικό νουάρ «Νοτόριους».

Πρωτοφανής κυνισμός

Σημειώστε τα ονόματα Ντάβλιν (Κάρυ Γκράντ), Αλίσια (΄Ινγκριντ Μπέργκμαν), Αλεξάντερ (Κλοντ  Ρέινς).Ο πρώτος μπαίνει σφήνα στο ζευγάρι, που έχουν παντρευτεί χωρίς ο σύζυγος να γνωρίζει πως ο γάμος ήταν προσχεδιασμένος να λειτουργήσει ως κερκόπορτα. Η ταινία, πέραν της μαστοριάς της σκηνοθεσίας και τους εξαιρετικούς ρόλους, ξεχειλίζει από έναν πρωτοφανή κυνισμό. Και ερωτικό τρίγωνο και σκοτεινό σχέδιο και τραγικό τέλος  για τον εξαπατηθέντα. Στην ωραία κομεντί του Μπίλυ Γουάιλντερ  «Σαμπρίνα» δυό αδέρφια, ο Λίναμ και ο Ντέηβιντ, θα βρεθούν πάνω στην ίδια γυναίκα, την Σαμπρίνα, που υποδύεται  η  ΄Οντρεϊ Χεμπορντ.

Οι άλλοι και οι ΄Ελληνες

Και όσο περνούν τα χρόνια, τα ερωτικά τρίγωνα αυξάνονται: Στον «Τιτανικό» του Κάμερον ο φτωχός όμορφος νέος Τζακ (Λεονάρντο Ντι Κάπριο)  καταφέρνει και κερδίζει την όμορφη Ρόουζ (Κέιτ Γουίνσλετ) από τον πλούσιο μνηστήρα. Ερωτικό τρίγωνο μας δείχνει και ο Γούντυ Άλλεν στο «Machpoint». Το αντικείμενο του πόθου, η  Σκάρλετ Γιόχανσεν, στο τέλος θα την πληρώσει άσχημα γιατί  δολοφονείται από τον παντρεμένο εραστή της. Εδώ, πέραν του τριγώνου, καταγράφεται και  ακραία βία που χαρακτηρίζει πόσο επικίνδυνες είναι τέτοιες σχέσεις, όπως στη γνωστή «Ολέθρια σχέση».

Από την  ελληνική περίπτωση να ξεχωρίσω ιδίως και βασικά την ποιητική και ευαίσθητη «Εκδρομή» του Τάκη Κανελλόπουλου και φυσικά το έξοχα κινηματογραφημένο «Ξαφνικό έρωτα» του Γιώργου Τσιμπερόπουλου.

 Όσο για την κορυφαία οσκαρική Αμερικάνα ηθοποιό Μέριλ Στρίπ, σημειώνω  δύο έξοχες δημιουργίες, όπου ήταν κινηματογραφικά μια άπιστη σύζυγος, «Μια αγάπη γεννιέται» δίπλα στον Ντε Νίρο και «Οι γέφυρες του Μάντισον» μαζί με τον ΄Ιστγουντ.

Αλέξης Δερμεντζόγλου
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kemes.wordpress.com

Smart Search Module