Μενού

ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΙΓΑΝΤΩΝ, ΣΤΗ (Επαν.) - Τάσος Ντερτιλής

ΣΥΝΟΨΗ: Ένας ανυποψίαστος διαφημιστής καταδιώκεται από κατασκόπους που νομίζουν ότι είναι πράκτορας της κυβέρνησης των ΗΠΑ. Στην προσπάθειά του να σώσει τη ζωή του, μπλέκεται όλο και βαθύτερα σε μια υπόθεση στην οποία κανείς δεν είναι αυτό που φαίνεται...

«Μερικές ταινίες είναι φέτες ζωής, οι δικές μου είναι φέτες γλυκού» συνήθιζε να λέει χιουμοριστικά ο μετρ του suspense Αλφρεντ Χίτσκοκ. Η συνταγή λοιπόν που έψησε «Στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων» το 1959 είναι προφανώς η κορυφαία σε όψη, άρωμα και γεύση.  Διαχρονικά η πιο αγαπημένη από τις ταινίες του, είναι η ταινία-επιτομή του ψυχαγωγικού σινεμά αλλά και το κορυφαίο κομψοτέχνημα της «γλυκιάς συμμορίας» των συνεργατών του, με πρωτεργάτη τον Μπέρναρντ Χέρμαν και το αξέχαστο μουσικό μοτίβο του. Και βέβαια είναι η ταινία που έδωσε άλλο νόημα στην είσοδο του τρένου σε σήραγγα.

1544 2

Το θέμα του αθώου που βρέθηκε τη λάθος στιγμή στο λάθος μέρος, εμπλουτισμένο γενναιόδωρα με χολιγουντιανό glamour, στοιχεία κατασκοπικής ίντριγκας, λίγο πιο τολμηρό από το σύνηθες αισθησιασμό, παιχνιδιάρικες φροϋδικές αναφορές και θεαματικές σκηνές καταδιώξεων, μετατρέπεται σε ένα ευφυέστατο κινηματογραφικό παιχνίδι και ένα κλείσιμο  ματιού στον θεατή, επιτρέποντας στον αξιοσέβαστο κύριο Χίτσκοκ να χαλαρώσει δημιουργικά και να κάνει την εμπορικότερη ταινία της καριέρας του, λίγο πριν τρομοκρατήσει την υφήλιο με το Psycho. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι η ταινία δεν περιλαμβάνει σκηνές ανθολογίας όπως η περιβόητη σεκάνς της καταδίωξης του ήρωα από αεροπλάνο στα χωράφια της Ιντιάνα, ένα αριστούργημα μοντάζ από τον μόνιμο συνεργάτη του Χίτσκοκ Τζορτζ Τομασίνι, ή όπως η αγωνιώδης (και συμβολική) καταδίωξη του φινάλε πάνω στο βραχώδες μνημείο των πατέρων του Αμερικάνικου Έθνους στο Mount Rushmore.

1544 1

Αξεπέραστος σε κομψότητα ο Κάρι Γκραντ, διατηρεί μια αξιοθαύμαστη ισορροπία ανάμεσα στο δυναμικό και κωμικό στοιχείο, δίνοντας τον τόνο για τους μελλοντικούς κινηματογραφικούς ήρωες της περιπέτειας, αρχής γενομένης από τον Σον Κόνερι του Τζέιμς Μποντ. Δίπλα του λάμπει η Έβα Μαρί Σεντ, ισορροπώντας ανάμεσα στη θανάσιμη γοητεία μιας κλασσικής χολυγουντιανής Μάτα Χάρι και το sex appeal μιας σύγχρονης κινηματογραφικής ηρωίδας που θα έρθει την επόμενη δεκαετία.

Όσο για το σενάριο του θρυλικού, έξη φορές υποψήφιου για Oscar, Έρνεστ Λέμαν, τι να πει κανείς. Η τελειότητα της κατασκευής δίνει ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στο ευφυέστατο και λεπτά ειρωνικό χιούμορ των διαλόγων, δημιουργώντας κινηματογραφική ιστορία.

Ξανά και ξανά λοιπόν, ας απολαύσουμε γνήσιο ψυχαγωγικό σινεμά κάτω από τη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων…

Τάσος Ντερτιλής
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα grandmagazine.gr

Smart Search Module