ΣΥΝΟΨΗ
30 Οκτωβρίου 2015, Βουκουρέστι. Κατά τη διάρκεια συναυλίας του metal συγκροτήματος ‘’Goodbye to Gravity’’ στο κλαμπ ‘’Colectiv’’ ξεσπά μια τρομακτική πυρκαγιά που θα στοιχίσει τη ζωή σε 27 ανθρώπους ,καθώς δεν υπήρχαν έξοδοι κινδύνου. Στους επόμενους μήνες, προστίθενται 37 θάνατοι εγκαυματιών που προσβλήθηκαν από λοιμώξεις στα νοσοκομεία στα οποία είχαν μεταφερθεί. Το τραγικό γεγονός πυροδοτεί πανεθνική διαμαρτυρία και η ρουμανική κυβέρνηση καταρρέει. Χάρη στη θαρραλέα μαρτυρία ενός γιατρού και μιας ιδιαίτερα επίμονης ομάδας δημοσιογράφων, άναυδη η κοινή γνώμη θα ανακαλύψει ότι οι 37 δεν πέθαναν από τις πληγές τους αλλά από χρήση νοθευμένων αντιμικροβιακών. Η κάμερα ακολουθεί τους δημοσιογράφους, τους πληροφοριοδότες και τους κυβερνητικούς αξιωματούχους που συμμετέχουν και ρίχνει μια ασυμβίβαστη ματιά στη διαφθορά και το τίμημα που πρέπει να πληρώσουν για την αποκάλυψη της αλήθειας.
ΑΝΑΛΥΣΗ
Εδώ και δεκαετίες, οι Ρουμάνοι σκηνοθέτες προειδοποιούν για την κρατική διαφθορά στην πατρίδα τους. Η «Οδύσσεια του κυρίου Λαζαρέσκου » (2005) του Cristi Puiu αφορά τη δοκιμασία ενός ηλικιωμένου ασθενούς από την αναποτελεσματικότητα και την αδιαφορία των γιατρών. Η «Αποφοίτηση» του Cristian Mungiu (2016) δείχνει ένα γιατρό που προσπαθεί να πετύχει μεροληπτική αντιμετώπιση στις εξετάσεις της κόρης του και το «Police, Adjective» του Corneliu Porumboiu (2009) καταγγέλει την περίεργη γραφειοκρατική βραδύτητα ενός αστυνομικού τμήματος. Το 2019 ο Alexander Nanau σκηνοθέτησε το «Κολέκτιβ» μια συνταρακτική ταινία που δεν είναι ούτε μυθοπλασία ούτε αλληγορία , αλλά φρικτή πραγματικότητα.
Ο γεννημένος στη Ρουμανία ,Γερμανός Nanau [” Looking After Number One(2006), «Ο κόσμος σύμφωνα με τον Ίον Μπ.»(2010), «Toto and His Sisters»(2014) ] μαζί με τη συν-σεναριογράφο Antoaneta Opris, παρουσίασαν αυτό το σκληρό ντοκιμαντέρ δημοσιογραφικής έρευνας που έφερε στην επιφάνεια τη σήψη στο σύστημα υγειονομικής περίθαλψης της Ρουμανίας. Ο Nanau παρακολουθεί προσεκτικά αυτήν την τραγική ιστορία, που διαρκεί περισσότερο από ένα χρόνο, καθώς ο πραγματικός ήρωας της ιστορίας , Catalin Tolontan και η ομάδα των δημοσιογράφων του , διερευνούν τις αιτίες που κατέστησαν τα νοσοκομεία της Ρουμανίας ανίκανα να παρέχουν στοιχειώδη επίπεδα καθαριότητας και φροντίδας. Με τηλεφωτογραφίες, διασταύρωση πληροφοριών, αναλύσεις σε ιδιωτικό εργαστήριο οι δημοσιογράφοι θα αποκαλύψουν σταδιακά την αλυσίδα της διαφθοράς που μαστίζει το δημόσιο σύστημα υγείας, αμφισβητώντας τις δηλώσεις πολιτικών που είναι παγιδευμένοι στα ψέματά τους.
Καταδεικνύουν ως υπεύθυνους όσους κέρδισαν από την πώληση αντιβακτηριακών προϊόντων, που αραιώθηκαν τόσο πολύ από κερδοσκόπους προμηθευτές που έγιναν επικίνδυνα ,καθώς δεν είχαν την απαιτούμενη συγκέντρωση για να εξοντώσουν τα βακτήρια. Η ταινία, δομημένη σαν θρίλερ, μας κάνει να ζούμε ώρα με την ώρα την πρόοδο των ερευνών των δημοσιογράφων: τις μικρές νίκες της, αλλά και τις αποτυχίες της, τις αμφιβολίες τους όταν δεν υπάρχουν στοιχεία, τον αντίκτυπο αυτής της υπόθεσης στην προσωπική τους ζωή και τις απίστευτες ανατροπές καταστάσεων.Παράλληλα αποκαλύπτεται ότι το έργο του νέου υπουργού Υγείας Βλαντ Βοϊκουλέσκου -πρώην υπερασπιστή των δικαιωμάτων των ασθενών- παρεμποδίστηκε από παλιούς κομματικούς γραφειοκράτες που απέμειναν από το τυραννικό καθεστώς Τσαουσέσκου.
Το «Κολέκτιβ» είναι ένα σκληρό ντοκυμαντέρ που κόβει την ανάσα και συνιστά μια εντυπωσιακή μαρτυρία για την ανικανότητα ,την αδιαφορία και τον κυνισμό του κρατικού μηχανισμού αλλά κυρίως για τη δύναμη του Τύπου όταν εκπληρώνει ,χωρίς φόβο αλλά με πάθος, το ρόλο του ως ελεγκτή κάθε μορφής εξουσίας.
Γιώργος Ξανθάκης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα fermouart.gr