Μενού

ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ ΚΥΡΙΟΣ ΚΟΠΕΡΦΙΛΝΤ, Ο - Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Ο Αρμάντο Ιανούτσι συζητήθηκε αρκετά πριν από 3 χρόνια, με το ανατρεπτικό –και για πολλούς προκλητικό αλλά σε καμία περίπτωση αποτυχημένο- χιούμορ του φιλμ «Ο θάνατος του Στάλιν», που κατάφερε και δίχασε τροτσκιστές, σταλινικούς, δεξιούς και νεοφασίστες.

Η νέα δουλειά του Σκοτσέζου, με ιταλικές ρίζες, δημιουργού, ο οποίος έγινε γνωστός το 2009 με το «Πόλεμος εκτός προγράμματος», που του χάρισε μια υποψηφιότητα για Όσκαρ σεναρίου, αφορά σε ένα από τα ιερά τοτέμ της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Το «Ντέιβιντ Κόπερφιλντ», το 8ο και πλέον αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Τσαρλς Ντίκενς, ένα δράμα-ποταμός, που ο Ιανούτσι τολμά να το μεταφέρει με μια ακόμη ανατρεπτική παρέμβαση. Την ιστορία του Κόπερφιλντ αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο ο Ινδός Ντεβ Πατέλ («Slumdog Millionaire», «Lion»), ενώ για την υπόλοιπη διανομή ρόλων ο σκηνοθέτης επιλέγει πρόσωπα απ’ όλες τις φυλές, απόφαση που ενισχύει το πολιτικό σχόλιο μιας ταινίας που έχει ως επιπλέον στόχο –εκτός όλων των άλλων− τον ρατσισμό και την περίφημη βρετανική αποικιοκρατική παράδοση.

The Personal History of David Copperfield4

«Δεν μπορείς να πάρεις κάτι από κάποιον που δεν έχει να χάσει τίποτα» λέει κάποια στιγμή ο ήρωας και η φράση αυτή μοιάζει να σημαδεύει όλη την πορεία της ζωής του που χαρακτηρίζεται από συνεχείς αδικίες και ατυχίες, όπου τα άξια αναφοράς ευτυχή γεγονότα είναι ελάχιστα. Είναι γνωστές οι περιπέτειες του Κόπερφιλντ: ο θάνατος του πατέρα του πριν καν γεννηθεί, ο αυταρχικός πατριός που επιβάλλεται στην αδύναμη μητέρα του και τον στέλνει στο Λονδίνο για να μάθει τι εστί «πειθαρχία» –στο βιβλίο ο Κόπερφιλντ μπαίνει εσωτερικός στο οικοτροφείο του Λονδίνου «Σάλεμ Χάουζ», ενώ στην ταινία αρχικά μένει με τον καταχρεωμένο ξεπεσμένο αριστοκράτη Γουΐλκινς Μικάουμπερ και παράλληλα δουλεύει σαν εργάτης σε βιοτεχνία γυαλικών−, η καθοριστική φιλία του με τον Στίβεν Στίρφορθ που θα τον πιέσει να γράψει σε βιβλίο τα ευφυή αποφθέγματα και τις ποιητικές παραβολές του, ο έρωτας για την αφελή Ντόρα Σπένλοου, η εκκεντρική θεία στο Ντόβερ όπου για λίγο καιρό θα βρει τη γαλήνη ο ήρωας κ.λπ.

Ο Ιανούτσι κάνει κάτι πραγματικά εντυπωσιακό: μένει πιστός στο πνεύμα του Ντίκενς αλλά διαχειρίζεται την άκρως μελοδραματική ιστορία του ήρωα σαν να πρόκειται για μια ανάλαφρη περιπέτεια. Με χαρακτήρες που μοιάζουν να έχουν βγει από κόμικς, σουρεαλιστικές αναφορές που διανθίζουν εκκεντρικές καταστάσεις αλλά και τρυφερά πρελούδια που μπαίνουν σφήνες στην καταιγιστική δράση, ο διαφορετικός τούτος Κόπερφιλντ είναι μια πειραγμένη ματιά πάνω στη βικτοριανή εποχή αλλά και μια απολαυστική φλεγματική σάτιρα, με σπιρτόζικο χιούμορ για την μεγάλη περιπέτεια της ίδιας της ζωής.

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα athensvoice.gr

Smart Search Module