POOR THINGS - Φωτεινή Αλευρά
Πρωτοχρονιά, πρωτομηνιά, πρώτη αρχή του χρόνου, πρώτη ταινία που είδαμε το 2024 και γενικώς όλες οι πρωτιές, εντελώς και απολύτως, για τη νέα ταινία του πολυβραβευμένου Γιώργου Λάνθιμου, «Poor Things».
Ο κορυφαίος σκηνοθέτης, ο οποίος έχει διανύσει πολλά χιλιόμετρα από την «Κινέττα» και τα μουσικά βίντεο κλιπς, εδώ σκηνοθετεί για άλλη μια φορά (την μούσα του, όπως όλα δείχνουν) Έμμα Στόουν, στον ρόλο της καριέρας της. Η ανορθόδοξη ιστορία της Μπέλα Μπάξτερ, η οποία -με μια ψύχραιμη πρώτη ανάγνωση- πρόκειται για μια ωδή στην γυναικεία χειραφέτηση και μια σύγχρονη προσέγγιση στον φεμινισμό. Μια ιστορία καθόλα επίκαιρη και εναρμονισμένη με την εποχή της, η οποία ωστόσο απεικονίζει έναν αντισυμβατικό και διαφορετικό χαρακτήρα, τον οποίο δύσκολα συναντάς στη μεγάλη οθόνη.
Αριστοτεχνικά κινηματογραφημένη και εξαιρετικά καλογραμμένη, διανθισμένη με τόσα υπερρεαλιστικά στοιχειά όσα είναι αρκετά έτσι ώστε να χαρακτηριστεί από κριτικούς ανά τον κόσμο ως σουρεαλιστικό αριστούργημα, η τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, αν και βρίσκεται γεωγραφικά -και όχι μόνο- μακριά από το πολυσυζητημένο Greek Weird Wave, ωστόσο επιμένει να φέρει τα στοιχεία εκείνα (ας αναφέρουμε κάποια) της ανάδειξης της επιτελεστικότητας και του παράδοξου των κοινωνικών κατασκευών, της αλλόκοτης σωματικότητας και της εξωπραγματικής ακαμψίας του παιξίματος των ηθοποιών, τα οποία αν κοιτάξεις προσεκτικά θα τα βρεις να διατρέχουν όλο του το έργο, ανεξάρτητα αν το σενάριο θα έχει υπογράψει ο Ευθύμης Φιλίππου ή ο Τόνι ΜακΝαμάρα.
Ο Λάνθιμος έχει και είχε πάντα το δικό του ευδιάκριτο στυλ, με ξεκάθαρη αισθητική. Με αυτή την ταινία αυτό το αναγνωρίζει πλέον όλος ο κινηματογραφικός κόσμος, ο ίδιος τοποθετείται και με τη βούλα στο πάνθεον των μεγάλων σκηνοθετών και μετράει αισίως πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ, στην καριέρα του. Οι χούλιγκαν του Λάνθιμου βέβαια, τα είχαν προβλέψει όλα αυτά, από τον «Κυνόδοντα».
Φωτεινή Αλευρά