Μενού

ΦΑΡΟΣ, Ο - Στράτος Κερσανίδης

Σε μια απομονωμένη βραχονησίδα, σε ένα φάρο, φτάνει ο Έφραμ, ένας νέος άνδρας για να εργαστεί ως βοηθός του φαροφύλακα για 4 εβδομάδες. Ο φαροφύλακας, ο Τομ, είναι ένα παράξενος, βλοσυρός άνδρας, βετεράνος ναυτικός.

Από την αρχή η σχέση των δύο ανδρών φαίνεται οριοθετημένη μέσω της ιεραρχίας. Ο Τομ από την πρώτη στιγμή φέρεται υποτιμητικά και βάναυσα στον Έφραμ. Οι σχέσεις των δύο ανδρών περνούν από διάφορα στάδια, άλλοτε είναι τεταμένες με βίαιες εξάρσεις κι άλλοτε γίνονται συντροφικές και εξομολογητικές. Όταν η βραχονησίδα θα αποκλειστεί λόγω κακοκαιρίας η κατάσταση θα αρχίσει να ξεφεύγει, οι δυο άνδρες θα αρχίσουν να αποκαλύπτουν μυστικά και μέσα σε μια ατμόσφαιρα αλκοόλ και παράνοιας η σύγκρουση ανάμεσά τους θα κορυφωθεί. Οι δύο αποκλεισμένοι στο ερημονήσι σύντροφοι, πέφτουν ο ένας επάνω στον άλλο σε μια ανελέητη πάλη, αλληλοκατασπαράσσονται έχοντας ξεπεράσει τα όρια της όποιας λογικής.

Καθηλωτικό ψυχολογικό θρίλερ που κόβει την ανάσα. Ο σκηνοθέτης επιλέγει την ασπρόμαυρη φωτογραφία, η οποία εντείνει την απειλητική ατμόσφαιρα, το άγχος του αποκλεισμού και τον τρόμο του κλειστού και χωρίς πιθανότητα δραπέτευσης χώρου. Οι δύο άνδρες επιδίδονται σε έναν ανηλεή αγώνα επικράτησης και επιβίωσης, συγκρούονται λεκτικά και σωματικά, ποτέ δεν καταλαβαίνουμε πότε λένε αλήθεια και πότε ψέματα. Κι όλα αυτά αναμειγνύονται με δοξασίες και μύθους, με εικόνες ονείρων και φαντασίας. Με τον απειλητικό ήχο της φουρτουνιασμένης θάλασσας και του ανέμου ως συνεχές φυσικό ακουστικό μπακράουντ. Και όσο η δράση προχωρά και η ένταση μεγαλώνει, όλα αρχίζουν να μοιάζουν με μια διαρκή παραίσθηση. Κι έτσι όταν αρχίζουν οι αποκαλύψεις κανείς δεν ξέρει πόσο αληθινές είναι. Αν ο Έφραμ ονομάζεται έτσι ή ονομάζεται Τόμι, αν ο φαροφύλακας υπήρξε ναυτικός ή ήταν πάντα φαροφύλακας, αν τελικά όσα όλα βλέπουμε συμβαίνουν ή έχουμε πέσει κι εμείς θύματα μια ομαδικής παράκρουσης!

faros2

Γιατί ο γερό Τομ αρνείται να επιτρέψει στον Έφραμ ή όπως τον λένε, να ανέβει στο φως; Ο γερό φαροφύλακας υποστηρίζει πως είναι θέμα ιεραρχίας, είναι όμως έτσι; Ποια είναι εκείνη η δύναμη του φωτός που τραβά τόσο πολύ τον Έφραμ ώστε να φτάνει στα άκρα για να το αντικρίσει; Τι είναι τελικά το φως; Τι αντιπροσωπεύει; Μήπως είναι κάτι σαν το μήλο του Παραδείσου, που αν το γευθείς θα οδηγηθείς στην απώλεια;

Δεν πρόκειται για μια απλή ταινία αλλά για μια κινηματογραφική εμπειρία πολλαπλών προσεγγίσεων. Η κάμερα μοιάζει να ασφυκτιά μαζί με τους δύο πρωταγωνιστές μέσα στους κλειστούς χώρους. Ακουμπάει σχεδόν στα πρόσωπά τους, καταγράφει το χώρο και τα αντικείμενα. Ο χώρος έξω από το νησί, η θάλασσα , κινηματογραφείται ελάχιστα και μόνον κάποιες στιγμές, με τη μορφή τεράστιων απειλητικών κυμάτων. Αλλά ο ήχος της δε σταματά και ακούγεται διαρκώς, ως επερχόμενη αόρατη απειλή. Η εγγύτητα των σωμάτων, οι κοντινές ανάσες, ο περιορισμός του χώρου δημιουργούν καταστάσεις ανεξέλεγκτες, απόκοσμες και βίαιες. Ο σκηνοθέτης φαίνεται να δοκιμάζει τα όρια των χαρακτήρων του, να εξερευνά τα ένστικτά  και τις μύχιες σκέψεις τους οι οποίες ποτέ δεν αποκαλύπτονται  χαμένες στο έρεβος της ύπαρξής τους.

Πρωταγωνιστούν ο Γουίλεμ Νταφόε στο ρόλο του φαροφύλακα και ο Ρόμπερτ Πάντινσον στο ρόλο του βοηθού.  Με γεμάτες ένταση ερμηνείες, οι δύο ηθοποιοί εξωτερικεύουν την  αγωνία και τα υπαρξιακά αδιέξοδα των χαρακτήρων που υποδύονται, με σχεδόν τρομακτικό, ρεαλισμό!

Στράτος Κερσανίδης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα kersanidis.wordpress.com

Smart Search Module