Μενού

ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ, Η - Νίνος Φένεκ Μικελίδης

Ο Σουηδός σκηνοθέτης Ρόι Άντερσον μας είναι γνωστός, και αγαπητός, χάρη στο ιδιόμορφο, συχνά με μια δόση σουρεαλιστικούς χιούμορ, στιλ των ταινιών του («Ένα περιστέρι έκατσε σε ένα κλαδί συλλογιζόμενο την ύπαρξη του» – ταινία που κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι το 2014 – «Τραγούδια από τον δεύτερο όροφο»). Χιούμορ που συνδυάζει με μια λεπτομερή, αποστασιοποιημένη καταγραφή, με ακίνητα πλάνα, διάφορα, παράξενα τις πιο πολλές φορές, στιγμιότυπα από την καθημερινή ζωή.

Όπως ακριβώς και σ’ αυτή την εξαιρετική ταινία του με τον τίτλο «About endlessness» («Σχετικά με την απεραντοσύνη», όπως είναι η σωστή μετάφραση). Στην ταινία (βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ Βενετίας), όπως και σε άλλες ταινίες του Άντερσον, δεν υπάρχει το παραδοσιακό σενάριο.

Αυτά που παρακολουθούμε είναι στιγμιότυπα/σκετς από τη γύρω ζωή, όπως την βλέπει, ή και τη φαντάζεται, ο σκηνοθέτης: ένα κορίτσι που του δένει τα κορδόνια των παπουτσιών της ο πατέρας της μέσα στη βροχή, ένα ζευγάρι σε ένα χωράφι τη νύχτα, ένας παπάς που έχασε την πίστη του και επισκέπτεται ένα ψυχίατρο, ένα γκαρσόνι που χύνει το κρασί πάνω στο τραπέζι ενώ προσπαθεί να σερβίρει έναν επιχειρηματία, ένας κακόκεφος οδοντίατρος, και διάφορα άλλα.

Παράλληλα με σκηνές στο χιόνι, με αναφορές στο παρελθόν (όπως αυτή ενός κουρασμένου Χίτλερ να προχωρά με τον ηττημένο στρατό του). Σκηνές απογοήτευσης, εγκατάλειψης, απελπισίας, μοναξιάς των ανθρώπων σε μια θλιβερή κοινωνία, όλες βουτηγμένες σε μια μελαγχολική ατμόσφαιρα, δοσμένες με τη διερευνητική, κριτική, ειρωνική, ταυτόχρονα διασκεδαστική, ματιά του Άντερσον από την οποία δεν λείπει και μια νότα ελπίδας.

Νίνος Φένεκ Μικελίδης
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα enetpress.gr

Smart Search Module