Μενού

ΑΠΡΙΛΗΣ - Θοδωρής Δημητρόπουλος

Trailer  

Η μαία Νίνα, στην επαρχιακή Γεωργία, αντιμετωπίζει κατηγορίες από τους γονείς ενός μωρού το οποίο πέθανε κατά τον τοκετό. Την ίδια ώρα, οι πάντες γνωρίζουν πως η Νίνα κάνει παράνομες εκτρώσεις σε ντόπιες γυναίκες, μια ανοχή της τοπικής κοινωνίας που θα δοκιμαστεί υπό τις κατηγορίες που τώρα βαραίνουν τη γυναίκα. Η προσπάθειά της να ισορροπήσει τις επαγγελματικές και τις ηθικές αξίες, και μάλιστα σε ένα πλαίσιο σκληρό, συντηρητικό και απάνθρωπο, θα την φέρει στα όριά της ως άνθρωπο.

Στον “Απρίλη”, η γεωργιανή Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι (“Εν Αρχή”) αναρωτιέται ποιο είναι καν το νόημα της προσωπικής ηθικής όταν αυτή παρουσιάζεται σε ένα πλαίσιο τόσο ριζικά διαφορετικού αξιακού συστήματος. Ακολουθώντας την σκληρή, οριακά αδιέξοδη πορεία μιας ηρωίδας που διαθέτει ασυνήθιστης περιπλοκότητας χαρακτηριστικά, και της οποίας οι εσωτερικές συγκρούσεις παίζονται στο πεδίο δράσης του εφιάλτη – όλη η ταινία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα εμπύρετο όνειρο από το οποίο παρακαλάς να ξυπνήσεις.

Η Κουλουμπεγκασβίλι επιλέγει να αφηγηθεί την ιστορία της μέσα από εξαντλητικά στατικά πλάνα που κρατούν ακόμα και άνω των 10 λεπτών, ενώ την ίδια ώρα επιτίθεται με τις αιχμηρές εικόνες της. Φορμαλιστικά, φαίνεται να αντλεί μέσα από τις πιο αναμενόμενες (οριακά ξεπερασμένες) αισθητικές τάσεις του φεστιβαλικού σινεμά περασμένων δεκαετιών, μοιάζοντας σα να έχει επιλέξει τη σύνθεση του κάθε κάδρου με στόχο την απόσπαση της προσοχής.

Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό και οπωσδήποτε διαθέτει τόλμη και αφοσίωση (κέρδισε εξάλλου και Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στη Βενετία), αλλά κάπου αξίζει ίσως να αναλογιστούμε και τη διακριτική διαφορά ανάμεσα σε ένα σινεμά που εμβυθίζει τον θεατή σε μια επιθετική, συνταρακτική συνθήκη, και σε ένα σινεμά που μοιάζει τελικά απλώς να τιμωρεί τον θεατή.

Θοδωρής Δημητρόπουλος
Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα news247.gr

Smart Search Module